Thursday, November 19, 2009

kembali aktif insyaAllah!








phew...phew..tebalnya habuk dalam blog sHi niii..dh lebih sebulan nampaknye takde post baru. apa dah jadi? blog dah tak larat nak hidup ke? hehehe..bukan gtu..tidak sama sekali. blog merupakan salah satu cara efektif atau wasilah zaman kini untuk seseorang daei tuk trus berjuang dan trus berjuang sehingga ke hembusan nafas yang terakhir insyaAllah.

asif jiddan, afwan kathira ingin dipohon pada semua kerana kurang aktif semenjak berBM. benar, tanggungjawab semakin bertambah dan ada seseorang yang perlu kita take care. semua orang yang berumahtangga, pasti akan setuju kan kan? yg single mingle tu, enjoy ur life being a single, tunaikan hak kalian dengan ibu bapa terutamanya. sbb bile dh jd isteri, suami is number 1 selepas Allah dan Rasul. tapi jangan sampai lupe trus pada mak ayah kite, masih ada hak2 mereka yg perlu ditunaikan.

ok, tuk post kali ni saje je nak cite skit aktiviti sHi selepas berBM sehinggakan blog ni pun nampaknya sudah di anaktirikan..huuu..sorry bloggie..bukan niat nk wat camtu. alhamdulillah selepas selamat diijabkabul pada malam Jumaat, resepsi pihak pengantin perempuan bermula keesokan harinya. 3 minggu kemudian, resepsi pihak pengantin lelaki pula dijalankan dengan penuh suasana meriah. bermulalah kehidupan sebagai seorang isteri, menantu, kakak ipar, adik ipar dan lain2. alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Dia memberi segala kemudahan pada kami untuk adapt kan diri masing2 bersama keluarga baru.
pada masa yang sama, kakak sHi telah selamat melahirkan seorang baby boy yang diberi nama Anas. menurut kata kakak sHi, antara banyak2 nama, nama Anas dipilih sebab baby Anas sangat patuh mendengar kata seperti mana khadam Rasulullah iaitu Anas bin Malik r.a yang telah diberikan oleh ibunya, Ummu Sulaim ketika Anas berusia 10 tahun kepada Rasulullah sewaktu hijrah ke Madinah sebagai hadiah. memang best! ramai kata, double joy celebration tuk sHi. kahwin dan dapat anak buah pertama!
memandangkan sHi masih belum mendapat posting ke mana2, jadi saya ditugaskan untuk mengurus rumah. ditakdirkan Allah, bibik kami pula balik ke Indonesia untuk bercuti 2 bulan di sana. maka, sHi lah orang yang ditugaskan untuk menguruskan kerja2 rumah termasuklah menjaga orang yang tengah pantang dan menjaga baby. dapat belajar masak untuk family, mcm2 resipi dari mak dipraktikkan hari2 untuk memantapkan lagi bakat memasak (hehehe..), dah biasa pegang baby kecik, tolong mandi dan tdokan baby, panaskan tungku untuk kakak dan sebagainya. cantik tarbiyah yang hendak Allah berikan untuk kita kan?
namun begitu, dengan kesibukan di rumah, alhamdulillah, masih ada terselit masa2 tuk pengisian kerohanian untuk memantapkan iman diri. 2 kali seminggu saya tetap akan ke area UM untuk berusrah, berjumpa dengan akhawat As Syams dan DL2 yang sangat2 dirindui dan disayangi, sama2 duduk di dalam halaqah, bermuhasabah diri mengingat dan refresh kembali tanggungjawab berat yang telah kita janji dengan Allah. insyaAllah entry selepas ini sHi akan masukkan pengisian2 usrah DL2 yang telah dilakukan oleh anak2 usrah sHi yang sangat mantap. masing2 nak berfastabiqul khairat kan? subhanallah!
p/s: diorg panggil sHi sebagai ummi sHi sekarang. kan? hehe..oowh ye, mohon doa moga sHi dapat posting cikgu ke KK, Sabah ye. supaya dpt berdekatan dengan suami dan kembangkan sayap dakwah di sana plak insyaAllah!

6 comments:

Anak Ummi(Ain) said...

Salam Ummi...

Nak tau tak nape kite semangat and suka sangat panggil ummi 'Ummi'? Sebab bila panggil ummi, rasa sangat dekat dan manja. Macam ummi dan anak2nya. Dan macam tu la kita kan. Anak-anak DL2 ummi. Semuanya manja and mengada-ngada. terutamanya yang becakap ni. hehe...

Semoga berlari lebih pantas lagi...
Doa kami mengiringi perjuangan ummi di KK nanti. Doakan kami juga ye.Ummi qudwah hasanah kami.
Dah ada anak usrah baru nanti, jangan lupa ana-anak ummi di sini ye.
Salam sayang dan rindu buat ummi ku sayang =D

sHi said...

wslm wbt ain, anak ummi yang mmg manja n ngada2 (kidding2)...

btul2..ummi pun rasa gtu. mmg anak2 ummi dl2 memang sgt2 manja dgn ummi. n suka tlg ummi, suka share mcm2 perkongsian dgn ummi. ain, ummi ni biasa2 saje, ummi syukur sgt Allah temukan ummi dgn ain. sama2 la kite jdkan rasulullah sbg qudwah hasanah tuk kite sume ye. insyaAllah doa rabithah akan menjadi pengikat kasih syg kite, bak kata ain, bertemu tak jemu berpisah tak gelisah kan. saaayang anak ummi selalu! =)

cik mun said...

salam ummi..

rindunya kat ummi.bila semua panggil shiummi,mun pun nak sibuk jgk la..blh kan?hehe..
2hari lagi.tak sabar nak jumpa ummi n akhawat DL2..
take care ummi.siiru a'la barakatillah..=)

sHi said...

wslm wbt mun, anak ummi yang sorang lagi yg ummi lama sangat tak ketemu !!!

mestilah boley panggil ummi, sbb mun pun anak ummi gak kan! hehehee...insyaAllah kite jumpa nanti ye. bawa bekal hati ye ke sana. kumpul mcm2 bawak balik perak. =)

p/s: blog cikgumoon dh berwajah baru! subhanallah! mantap2!

salwabee said...

nak panggil hang ummi gak leh x? hehehehe. jzklh for ur assistance as a 'bibik', mesti anas sgt syg dkt mak lang dia. sbb ramai2 rasanya mak tok dgn mak lang yg paling slalu cakap dgn anas. owh, tok ayah pun. :D

barakallahu fik sis. semoga pernikahan melajukan lagi dkwh dan tarbiyah. doakan dgn kelahiran anas melajukan lagi kami berdua.

fi zhilalil tarbiyah said...

salam ummi...
jazakillah 4 everything..
alhamdulillah,kita dpt rase dan hayati nikmat iman dan islam itu besame2..semoga Allah tetapkan hati2 kita dijalan ini..insyaallah..