Sunday, May 24, 2009

jatuhnya sesebuah tamadun...


syukur alhamdulillah...dengan izin Allah, dapat juga saya membawa anak2 usrah saya ke Ini Sejarah Kita (ISK). setelah beberapa bulan mereka menunggu dengan penuh sabar. kini, tibalah masanye! sudah lama semangat yang berkobar2 ingin share kepentingan ISK dalam diri seseorang muslim akhirnya tercapai juga. alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah, feedback yang sangat2 memberangsangkan dari anak2 usrah saya. " sHi, nanti next program bile?", kak sHi, nanti ada program lagi, jgn lupe bgtau tau!". sHi, nanti ada program lagi insyaAllah aku turun KL keh. sudah jatuh cinta nampaknya. =D

kita ingat kita sudah menjadi hamba yang sempurna dengan tunaikan rukun2 islam saje. sebenarnya belum cukup lagi dengan apa yang kite sedang lakukan.. apa pentingnya ISK bukannye satu program 2 hari 1 malam yang smata2 tuk cite pasal sejarah islam je.

seorang zionis Yahudi iaitu Moche Dayan pernah menulis di dalam sebuah artikel, ada 3 kelemahan umat islam. iaitu kita tidak pernah belajar dari sejarah lampau, kite tak buat perancangan dgn teliti dan kite malas membaca. sebaik sahaja artikel ni dipublishkan, ramai org2 Yahudi marah kerana risau jika org Islam akan ubah kelemahan2 mereka ini selepas mereka dpt tahu. tp tahukah kalian apakah yg dijawab oleh Moche Dayan? alah...diorg takkan tau punye. diorg bukannye rajin baca pun. see!!! kite perlu sedar...org Islam perlu sedar....jom tambah ilmu dengan membc! (dulu saya sgt malas membc, saya tanak jadi mcm Moche Dayan ckp, tarbiyyah mengajar saya tuk lebih baaaanyak membaca)

sejarah merupakan sunnatullah (ketetapan Allah). naik turunnye graf ini menunjukkan naik turunnye sesebuah tamadun. bila satu tamadun sudah jatuh, pasti akan ada tamadun yang lain akan menggantikannye. untuk menaikkan agar tamadun Islam yang kembali gemilang spt satu masa dulu, kita kena tahu, apakah condition kita sekarang di zaman tahun 2009 ini. sebenarnya zaman sekarang adalah sama zamannye seperti di Mekah. iaitu dakwah ada skit2, tapi masih lum ada daulah dan tidak menjd ustadziatul alam (world order). oleh itu, kita perlu lakukan bagaimana zaman Mekah dulu. iaitu Nabi Muhammad tekankan tentang kefahaman Islam itu sendiri. bagaimana syahidnya Sumayyah, bagaimana 313 orang2 yg core itu menjadi spt nila, letak saja setitik di dalam air, tersebar dengan cepatnya menjadi kebiruan. letak saja 313 org2 yg core ni di mana2, maka tersebarlah Islam spt mana Mus'ab bin Umair lakukan di Madinah. subhanallah! mari menjadi rijal seperti mereka ini!

jd camne nk wat niii? pe implementation yang leh kite wat? ada daulah bermaksud kite ada sebuah negara yang membolehkan sistem islam secara menyeluruh (bukan amik skit2 je ye) dpt dilaksanakan. seperti mana di Madinah. tp skrg kite dh dpt daulah keee? blom kan..(kalaulah ada satu pulau yg tiba2 timbul kat mane2, nk je wat satu negara islam..huu) jdnye kite mesti ikut step by step spt mana Rasulullah S.A.W buat. iaitu yg pertama2nye dengan memantapkan individu2 muslim dulu. kite la mesti rasa kite yg akan jd 313 orang yg hardcore tu. kite ni yg masih lagi single mingle ni kenala mantap b4 nak menuju ke baitul muslim. strusnye dh ada anak nanti, jdlah masyarakat muslim, then br leh dpt daulah, khalifah, empayar muslim n akhirnya jd ustadziatul alam. (mcm time Abbasiyah 1 dulu).

program kali ni, walaupun saya sudah mendengar ISK ni byk kali, tapi lain presenter lain approach nye walaupun isinye sama kan? even presenter yang sama pun saya dapat menambah lebih ilmu.

jazakillah pada Ana (kwn di matrik dan UM), yg sudi dtg dr Bentong. dari gotong royong di sekolah trus ke KL tuk join sama2 program ni. moga jihadmu ini akan diganjari oleh Nya. buat Mok Dah, jazakillah sudi naik komuter dari meeting staff di sekolah dan boleh la sHi amik kat stesen terdekat. pada Dija (kwn di sekolah menengah dan UM) pula, wpun demam selsema pun still dtg juge. buat Ain, jazakillah kerana sudi singgah UM amik akhawat lain guna kereta enti dan kite bersama2 ke sana. buat Noni, jazakillah juge, br pas bis program di UKM, trus mintak tlg amik kat umah. takpe2. hee... tak lupa wat Nad, Mumtaz dan Kak Siti yang sudi meluangkan masa. buat Mun, Echa, Mas dan Shida yang kesedihan kerana tak dpt join kerana hak2 lain yang perlu ditunaikan, takpe, if ada lagi ISK, akan cpt2 bgtau antunna ye. next usrah leh sharing2 dgn akhawat yg pergi. hehehe...

khas buat Wani (kwn di sekolah menengah dan UM) yang menemani saya tuk menghantar pulang semua akhawat dengan selamat. ketika sampai di rumah sewa Wani, sebelum turun dari kereta:

Wani: ok sHi, thanks. err...sHi...leh tak aku.. erm..aku nak join usrah ko. i mean usrah yang ko lead tuh..
sHi: Waniiiiii!!! ko tau tak dalam hati aku nih, aku tertunggu2 sgt ko ckp gtu..alhamdulillah Wani!!!! for sure lah boleh!!! no hal! next usrah aku bgtau ko nanti keh, maybe weekend la kot sbb ramai yg dh keje dh nih. takpe eh?
Wani: ok2..sure. ok sHi. jazakillah.

last but not least, a very big appreciation pada naqibah saya terutamanya dan akhawat lain yang dtg dr pelbagai tempat ramai2 turun untuk bantu jd presenter yg best, jd chef dan organizer. moga Allah membalas antunna dengan ganjaran pahala dan syurgaNya.

mari refresh niat kite. Allahu'alam bissawab...


6 comments:

fieqa said...

salam kak shi comel..

thanks for this post!
refresh kan hati saya balek..
keep posting ya kak sHi!
sy suke mmbacanya..^_^

btul3..
sy sokong..
even dah byk kali gak dgr isk,
tp approach nye laen n ader je ilmu baru y kite akn timba...

sy sayu skali maser dgr reflection dr akhawot2 y dtg..
dah ternangis sket2 dah..=P
moga kite semua terus tersabat di jalan Allah,insyaAllah

kak shi,
sy ader junior dia amek asasi fizik (tp dia bercadang nk tuka sn hayat)
dy junior kisas..
ne tw akk ley tarik dia..hehehe..
dak2 asasi intake br, br daftar td kan..

moge usahamu diberkati oleh Allah, amiin....=)

salam ukhuwah dariku...

mumtazah said...

alhamdulillah..syukran jazilan for everything..semoga kita same2 terus ditetapkan hati dlm jalan dakwah ini sehingga Islam mencapai ustaziyatul alam..aminn

sHi said...

wslm fieqa ipba! or ipbg (tukar nama skrg) huuu... insyaAllah sama2 kite refresh niat kite kan. fieqa pun, keep posting ok? akak tak sempat nk tgk reflection lagi. ada pada sape ye? nk gak tgk actually pe yg anak2 usrah akak ckp pasal program kan. moga kita sama2 jatuh cinta dalam jalan ini. nanti kontek akak keh pasal adik junior tu. insyaAllah leh try DF dia. mayb fieqa leh bwk dia jumpa akak ke, kite makan sama2 ke kan. hehehe..

sHi said...

ye anak usrahku syg yg comel lagi byk ckp lagi byk bg idea..ni la logam islam. hehehe..alhamdulillah insyaAllah. td akak kol ramlah, dia ok je kat umah. =)

roketchenta said...

salam, cemburu pulak rsenyer..niat asal teruja nk ikut serta..sedih teramat bila xdpt join...

sHi said...

takpe echa..moga Allah permudahkan di lain hari ye. jumpa ahad ni tuk usrah kite insyaAllah =)