Sunday, April 5, 2009

ilmu Allah di mana2

A few things wanna share:

1) Date: 23 March 2009 (Tuesday)
Venue: Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Jalan Conlay

Hari Kraf Kebangsaan 2009

Tujuan: Untuk menyelesaikan satu assignment kursus luar fakulti yang kami bertiga (sHi, Sue, Ella) amik iaitu Seni Ukir Melayu. mcm2 ada, pameran dan jualan dari barang buatan kayu, tembikar, ceramic, rotan dan batik, songket etc. sume ada di sana.

hikmah Allah beri pada hari tu banyak... agaknya if tak amik subjek ni, mesti kami tak merasa ke sana, saya terfikir dalam hati. selain dapat interview seorg pengukir kayu, Encik Daiman orang Asli dari Pulau Carey, kawan baik saya Suraya pun dapat mengorder labu sayung tuk beri pada 700 org jemputan walimahnya nanti dengan harga kilang. Alhamdulillah. saya juga membeli satu barang, bakul rotan yang comel.





:: bakul comel- saya letakkan Quran terjemahan dan buku2 usrah ::

2) Date: 29 March 2009 (Sunday)
Venue: Tanjung Tuan, Port Dickson

Fieldwork Bio Invertebrates


Tujuan: Untuk mengumpul dan melihat sendiri species2 haiwan yang dikategorikan sebagai invertebrata. (Phylum Porifera - sponges, Phylum Cndaria - jellyfish/obor2, Phylum Mollusc, - all the squids, snails etc, Phylum Echinodermata - sea star, sea cucumber etc, Phylum Annelida - earthworm, leeches etc, Phylum Nematoda - hookworm, pinworm etc, Phylum Platyhelminthes flatworms etc) and Phylum Arthropod - spider, tick, crab etc).

kami bertolak dari UM seawal 8 stgh, satu bas ke sana. sesudah sampai, perlu tunggu sehingga air laut surut kerana kami akan menyelusuri di tepi kawasan paya bakau dan meredah batu sejauh 2km! yang bestnye, dapat juga kami jumpa horseshoe crab (belangkas) dan gamat yang sangat besar. shingga 3pm, kami tiba semula di tepi pantai, berehat dan sampai ke UM semula jam 6pm. walaupun lenguh2 kaki, muka dan tapak tgn telah sunburn dan sakit kepala akibat terkena hujan. overall, an exciting n interesting journey. Alhamdulillah =)

:: hari2 yang dilalui bersama, kami nak grad dah insyaAllah ::

:: 3 bakal guru cemerlang insyaAllah ::

:: Prof Dr Mohd Sufian Azirun, yellow shirt (the new Dean of Faculty Science, congrats Prof!) ::


:: Scientific name: Holothuria sp. (sea cucumber/gamat) ::

3) Date: 2 April 2009 (Thursday)
Venue: Chem Lab, Faculty of Education

Microteaching: Form 4 Science (Topic: Body Coordination)

Tujuan: Untuk melatih bakal2 guru Science mengajar di depan murid sambil diperhatikan oleh observer, evaluator dan lecturer. 20 org kawan2 saya olok2 menjadi student.

walaupun hanya 15 minit setiap seorang, saya harus betul2 tahu apa yang saya ingin ajarkan, rational saya gunakan manila card sebagai bahan P&P (sesuai tuk rural areas n jika tiada electricity), bagaimana harus berinteraksi dengan student (always probe questions to test their understanding) , aktiviti dan games yang boleh attract student.

satu kesalahan saya selepas melihat smula video yg dirakam ialah saya menggunakan pointer (pembaris pjg) di tempat yg tidak sepatutnya iaitu dengan memegang ketika mengajar. sangat distract students' attention. pointer hanya perlu digunakan ketika tunjuk content di whiteboard sahaja. will improve it and wont do that mistake again during practical later insyaAllah. overall, im hepi with feedbacks from friends. thank you =D

:: during "Choose and Paste Activity"- the representative from each group of students come forward and do the activity, while teacher observed other students at the back ::

sekian, trime kasih =D

No comments: