Sunday, April 26, 2009

mari beriman sejenak

Tarikh: 14-15 Mac 2009 (Sabtu & Ahad)

ada gap seminggu untuk ke final exam seterusnya. boleh lah saya update blog saya. daurah KAL kali ini dibuat di satu masjid yang kali kedua saya pergi. juga dengan program yang sama iaitu Syahadatul Haq (SH). dan juga presenter yang sama. best2. lagi byk input yang saya dapat kali ini. jika dulu, saya seorang tanpa usrahmates, kali ini semuanya pergi untuk sama2 beriman sejenak di hari minggu.

alhamdulillah, Allah menarik2 hati2 kita untuk ke sini. mari kita banyak2 beristighfar dan mengucapkan hamdalah atas nikmat Allah ini. daurah dimulakan dengan 3 ayat dari Al Quran (11:15, 42:20 dan 4:114). mari lihat perkaitan antara 3 ayat ini. =)

Firman Allah:
Barang siapa menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, pasti Kami berikan (balasan) penuh atas pekerjaan mereka di dunia (dengan sempurna) dan mereka di dunia tidak akan dirugikan. (Hud 11:15)

--> ayat atas ini menunjukkan Allah akan bagi apa yang kita mahu di dunia termasuklah orang kafir kerana di atas usaha kita yang menginginkan sesuatu benda itu. Allah tidak akan merugikan sesiapa pun.

Barang siapa menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barang siapa menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat. (As-Syura 42:20)

--> ayat ini pula Allah kata jika kita nak akhirat, Allah akan tambahkan untung. namun jika nak dunia sahaja, kita tidak akan dapat nikmat di kerajaan akhirat kelak.

...Barang siapa berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah, maka kelak Kami akan memberinya pahala yang besar. (An Nisa' 4:114)

--> dan ayat terakhir ini Allah kata siapa yang buat segalanya semata2 nak cari redha Allah, Allah akan baginya pahala yang besar.

jadi marilah berjual beli dengan Allah! untung yang sangat2 besar.


:: Recap trademark kite, ISK ::

seperti biasa, recall Ini Sejarah Kita (ISK) sebelum start. izinkan saya mengulang semula serba sedikit tentang ISK. klik sini untuk huraian ISK yang detail. dalam graf di atas ada 7 fasa kan. apa yang significant di setiap fasa ini? mari kita lihat.

Fasa 1: Mekah

AQIDAH - Rasulullah S.A.W menekankan tentang aqidah iaitu menegakkan kalimah La Iahaillallah Muhammadur Rasulullah.
- Wahyu diturunkan berkaitan aqidah
- Pada zaman ini, orang Arab sudah pun mengenali Allah, buktinya ialah ayah Rasulullah ialah Abdullah kan? maksudnya Hamba Allah.
- hanya 313 orang yang beriman di Mekah. (Analogi Nila) --> Mereka ini seperti nila. nila letak setitik di dalam baldi, terus biru semua airnya. begitu juga dengan 313 yang hardcore imannya ini.
- contohnya sahabat Nabi iaitu Abu Dzar Al Ghifari. kerana beliau seorang, satu kampungnya masuk Islam.

Fasa 2: Madinah

HIJRAH - seramai 313 orang mengikut Rasulullah berhijrah ke Madinah.
- Rasulullah membina masjid pertama iaitu Masjid Quba'.
- Kaum Ansar yang terdiri dari Aus dan Khazraj didamaikan.
- Islam sudah ada negara/daulah sendiri, piagam mengikut undang2 Islam
- Wahyu diturunkan berkaitan ayat2 hukum
- ketika Pembukaan Mekah (Fathul Makkah), seramai 124,000 orang masuk Islam. jumlah yang sangat mendadak berbanding 313 orang dulu. berapa kali ganda tuu? kerana waktu itu, orang sudah nampak cara hidup Islam, Islam sudah ada negara sendiri. (Analogi Sabun Breeze)
- Allah berikan Madinah sebagai hadiah buat Rasulullah selepas Tahun Kedukaan (Saidatina Khadijah dan Abu Talib meninggal dunia)

Fasa 3: Khulafa' Ar Rasyidin

Saidina Abu Bakar
DALAMAN - Abu Bakar kukuhkan dalaman negara dulu, hapuskan Nabi palsu dan golongan murtad. (ibarat menebas lalang2)

Saidina Umar Al Faruq
PERLUASAN KUASA - meluaskan kuasa, menubuhkan Baitul Mal dan mengumpulkan Al Quran

Saidina Uthman
BUKU AL QURAN - 9 thn dipanggil Zaman Tenang, 3 thn dipanggil Zaman Bergolak
- membukukan Al Quran

Saidina Ali Karamallahu Wajhah
PERPECAHAN UMAT ISLAM

Fasa 4: Umayyah

PERLUASAN KUASA -> Utbah bin Nafiq - tak boleh nampak satu pun tempat yang tidak kenal Islam. sebabkan kawasan dipisahkan dengan laut, maka kudanya tidak dapat pergi ke sana. jika tidak, nescaya beliau akan luaskan kuasa
-> Tariq bin Ziyad - buka Andalusia
- membakar kapal untuk membangkitkan semangat jihad. depan musuh, belakang lautan, there is no turning back!

Fasa 5: Abbasiyah 1

PERLUASAN ILMU - ambil ilmu yang ada di negara2 yang ditakluk namun ditapis mengikut cara Islam.
- dikenali sebagai "The Golden Age of Islam" di mana Islam memayungi 2/3 dunia! MasyaAllah!
- antara buktinya orang mendongak dan menjadikan Islam menjadi ikutan (world order) ialah pakaian rasmi untuk konvokesyen sampai sekarang masih lagi jubah.
- Hero kita: Salahuddin Al Ayyubi menawan Baitul Maqdis

Fasa 6: Abbasiyah II

UMAT ISLAM MULA LEKA, KEJATUHAN YANG MEMALUKAN DAN MEMBERI KESEDARAN - Serangan dari Timur (Serangan Monggol yang tak bertamadun boleh mengalahkan Islam yang bertamadun! seolah2 orang Asli yang boleh mengalahkan US sekarang)
- Serangan dari Barat ( Perang Salib)
- disebabkan sudah lama tidak berperang, jadi masing2 dah lupa bagaimana nak berperang.
- matlamat sebenar makin lama makin dilupai (Analogi Telur - telur kuning makin kecik, telur putih yang bertambah2 besarnya)

Fasa 7: Turki Uthmaniyyah

- Muncul hero Islam lagi: Muhammad Al Fateh yang menakluk Konstantinople (Istanbul)

1924 - Tahun keramat sistem Khalifah dihapuskan! sudah 85 tahun hilang dari kita. Yusuf Qardhawi mengatakan kita semua berdosa dan masih lagi berdosa selama 85 tahun ini kerana tidak menegakkan sistem Khalifah itu semula. Ya Allah, jangan timpakan azab kepada kami kerana kami sedang berusaha ke arah itu...
- apa pentingnya sistem Khalifah ini? tiada khalifah umpama anak ayam yang kehilangan ibunya. tiada khalifah bermaksud tiada tunjuk ajar dan pemimpin lagi untuk dirujuk.

2009 (Sekarang): kita ada dakwah, tiada daulah dan tiada tamadun, sama fasa seperti di zaman Mekah.

mengikut graf, kenaikan Islam diperlukan selama hampir 600 tahun, kejatuhannya juga hampir 600 tahun. maka boleh dianggarkan bahawa masa untuk tamadun naik semula juga lebih kurang 600 tahun. sekarang kita tahu US berada di puncak dan dapat dilihat world order ini makin lama makin jatuh dari segi ekonominya, akhlaknya dan sosialnya. mereka sekarang berada di bibit2 kehancuran sudah. jadi tamadun apa yang akan menggantikan mereka? Tamadun China? Tamadun Jepun? atau Tamadun Islam?


:: lunch bersame ::

selepas makan tengahari, masa untuk Set Kompas. mari lihat 61:10-14

Firman Allah:

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.

Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya yang setia itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.
(As-Saff 10-14)

di dalam ayat ini, Allah berikan kita jual beli (bisnes) yang menguntungkan. Jika kita amik jual beli ini, maka langsailah hutang2 dosa kita. Orang Islam zaman dulu, tak nampak pun Islam itu akan berada di puncak tertinggi, namun semangat jihadnya berkobar2. Tapi kita? kita sudah lihat puncak kegemilangannya. sudah juga lihat kejatuhan merudumnya. apa yang perlu kita lakukan? Tujuan untuk recap ISK bukan semata2 untuk tunjukkan sejarah Islam itu, tapi supaya kita dapat memenangkan Islam itu semula.

Man Ansorullah? Nahnu Ansorullah! Siapa penolong agama Allah? Kami penolong agama Allah ! (huu..semangat jihad kena ada! )

:: switch task ::

Satu tugasan diberikan untuk setiap kumpulan berkaitan method dakwah iaitu Switch Task. kami perlu menukarkan tokoh2 berikut dan zamannya. setiap tokoh di setiap fasa semuanya melakukan dakwah tapi dengan method yang berbeza. betul tak? setelah di switch, kami masing2 perlu memikirkan method setiap tokoh ini bila mereka ke zaman yang bukan di zaman mereka pada asalnya. lihat gambar di atas.

Tokoh: Sumayyah
Fasa Sebenar: Mekah
Fasa yang di switch: Umayyah

Tokoh: Khalid Al Walid
Fasa Sebenar: Umayyah
Fasa yang di switch: Abasiyyah

Tokoh: Imam Syafie
Fasa Sebenar: Abasiyyah
Fasa yang diswitch: Mekah

soalan yang diberikan ialah tokoh dan method di fasa yang manakah yang paling applicable tuk digunakan zaman sekarang?

Jika pilih Khalid Al Walid dan methodnya iaitu melalui peperangan, ianya kurang sesuai di zaman sekarang.

Jika pilih Imam Syafie dan methodnya iaitu melalui penyebaran ilmu, juga kurang sesuai di zaman sekarang. kerana lihatlah, sudah banyak ilmu fiqh sekarang sampai tak terbaca.

Namun jika kita pilih Sumayyah dan methodnya iaitu kefahaman Islam yang paling sesuai. kerana kefahaman dari hati tentang Islam yang paling penting kerana fasa kita sekarang sama seperti di fasa Mekah.

kesimpulannya, tidak dinafikan semua method ini amat penting namun yang paling utama ialah tentang AQIDAH itu sendiri.

:: ummatan wasato (2:143) ::

SH dimulakan dengan mengenali serba sedikit tentang pengarangnya iaitu Syeikh Abul A'la Al Maududi. salah satu cara untuk kita memahami dengan cepat dalam membaca ialah dengan mengenal authornya. boleh klik di sini untuk lihat post SH tujuh bulan yang lepas untuk lebih detail.

Firman Allah:
Dan demikian pula Kami telah menjadikan kamu "umat pertengahan" agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar Rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu... (Baqarah 2:143)

alhamdulillah, sudah hafal ayat Quran ini. kita sebagai umat pertengahan (ummatan wasato) iaitu kita jadi saksi atas perbuatan org lain dan Rasul jadi saksi atas perbuatan kita.

RASUL --> KITA --> MANUSIA LAIN

tanggungjawab SH ini sangat besar terutama kepada orang yang mendengarnya. jadi bolehlah kita lakukan mengikut capacity yang kita ada. moga kita dapat kekuatan untuk laksanakan SH ini dengan melakukan discussion dengan kawan sefikrah kita. mari laksanakan SH dengan sekreatif yang boleh!


:: jalan-jalan sambil main game taaruf ::

:: game, steps untuk jalankan SH ::

pagi Ahad yang indah, kami menikmati suasana di luar masjid, bertaaruf sambil bertawaf mengelilingi masjid.naik semula ke dalam dewan, games sudah menanti. kami diberi 6 gambar seperti di atas. (1. Quran, 2. Akal, 3. Ilmu, 4. Tractor, 5. Jamaah, 6. Ustazdiatul Alam) yang kami harus susun mengikut priority. Gambar 1, 2 dan 3 sebenarnya merupakan modal yang Allah beri untuk kita. Gambar 4 dan 5 ialah tindakan yang perlu kita lakukan. Gambar 6 pula merupakan hasil apa yang kita dapat iaitu keuntungan selepas berjual beli dengan Allah.

moga Allah berikan kesempatan untuk kita semua bertemu lagi di daurah bulan hadapan insyaAllah. =)


No comments: