Tuesday, April 28, 2009

yang bertemu akan berpisah

hampir seminggu saja lagi saya akan meninggalkan UM for good. final paper saya hari sabtu ini. kemudian bermulalah kehidupan saya sebagai cikgu praktikal di sebuah sekolah di PJ. bermakna saya akan meninggalkan segala kenangan saya di UM, di 4th college dan rumates yang paling saya sayangi.

berikut merupakan antara barang yang amat saya sayangi dan temani saya selama 4 tahun di UM:

:: cadar+selimut+bantal ::

:: carpet mak ::

:: bingkai kayu 4 Qul ::

:: cermin ::

:: fail simpan nota ::

:: laptop + pendrive + scientific calculator ::

:: tak lain tak bukan, teman kala hujan dan terik, payung pink saya ::

pejam celik pejam celik..sudah tiba masanya saya berangkat keluar. syukur pada Allah, masih sayangkan saya, masih berikan saya peluang untuk mendapat tarbiyyah sebelum mengucapkan sayonara. jika tidak..tiada apa yang akan ditinggalkan melainkan memori sama seperti orang2 biasa di luar sana. (jika diimbau kembali kenangan waktu 1st year, 2nd dan 3rd year...aduhai...jahilnye saya waktu itu. Astaghfirullahal'azim.)

kini saya meninggalkan logam2, aset penting Islam iaitu usrahmates saya yang masih punya saki baki di sini serta anak2 usrah kecintaan saya untuk melebarkan lagi sayap dakwah di UM. mulanya hanya dengan naqibah saya seorang, bertambah menjadi 3 orang termasuk saya.. kemudian bertambah hingga group usrah saya menjadi 9 orang. setelah saya ditarbiyyah .. saya diberi amanah oleh Allah untuk mentarbiyyah pula. maka dengan perancangan Allah Yang Maha Hebat, terbentuklah 2 usrah di bawah saya berjumlah 13 orang.

buat anak2 usrahku:

jangan lemah, jangan bersedih. (3:139) perginya akak dari UM, tidak semestinya perjuangan kita, usrah kita, ukhwah kita berhenti stakat ini saje. ianya akan tetap berterusan. sedangkan wafatnya Nabi tidak bererti Islam sudah tiada. 4 khalifah mulia itulah yang menggantikan tempat Nabi. takpe, akak akan kembali semula ke sini. dengan semangat yang bertambah berkobar2. kan kite nk jd mcm hero kite, Muhammad Al Fateh. umur 24 tahun dah dpt takluk Konstantinopel. peranan kita cmne lak? tawan dan takluklah UM! ingat lagi analogi telur? kuning telur ibarat matlamat kite --> menuju keredhaan Allah (abid dan khalifah). putih telur ibarat alat2 kite untuk capai matlamat kan? apa yang akak terima, akak memberi.. moga2 apa yang akak beri, antunna semua akan berikan pada orang2 lain. biarkan mereka juga tahu betapa bahagianya apabila berada dalam sinar cahaya yang terang benderang! ingat lagi kite tadabbur surah besi?

Firman Allah:
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan berimanlah kepada RasulNya, nescaya Allah memberikan rahmatNya kepadamu 2 bahagian, dan menjadikan cahaya untukmu yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan serta Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.
(Al-Hadid 57:28)



buat usrahmates ku:

truskan perjuangan antunna! antunna sgt2 diperlukan di sini. ya! di 4th dan di UM. walaupun jauh di mata..namun kalian tetap di hati dan di dalam doa ana. afwan kathira atas segala kekurangan kelemahan ana. jazakunallah khayran kathira. budi antunna hanya Allah membalasnye sebagai saham2 pahala di akhirat kelak insyaAllah. Allah akan campakkan ana mungkin di tempat lain supaya kita masing2 dapat laksanakan SH. walau di mana kite berada, kita masih lagi di bawah perhatianNya. kita masih di bawah jagaan dan lindunganNya. (fasiirul fil ardh..berjalanlah kamu ke segenap penjuru bumi...3:137)

Firman Allah:
dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka... (Al Anfal 8:63)



11 comments:

Anonymous said...

salam kak shiii..
1st,, tiqa nk ucap terime kasihh sbb jd akak yg baik tuk 4th nie..
suke sngt knl kak shii..
bertuah fara ngn diana dpt dok sebilk ngn kak shi..
pape pon,,bile kak shii da grad,,kite still bley brhubung ag...
syg kak shii..
luv u..

Adibah S said...

Alhamdulillah syi. Diba sayang sangat syi. Moga Islam Makin tersebar dan tersebar dan wujudkan bi'ah solehah di UM. Ini semua bukan usaha kita sahaja, tapi usaha rantai2 perjuangan orang sebelum dan selepas kita. Moga keberkatan yang telah diberikan Allah telah menzahirkan kejayaan yang wadahnya usaha kita.

Teruskan berkarya demi Allah. Demi cinta pada Allah! Takbir!

sHi said...

wslm wbt tiqaaaa..
alhamdulillah...Allah bagi akak peluang kenal dgn tiqa, ain, sume la floormates kite. best sgt2 korg ni sume. ingat segala pesan akak...everytima tiqa dtg bilik nk tunggu air kat dlm cerek kat luar masak, tiqa mesti tanya n nak satu ilmu dr akak kan. bgs tiqa ni..truskan menanya. insyaAllah kite ttp akan keep in touch slagi kite masih berada di bumi Allah ini. *hugs n kisses from me* =)

sHi said...

salam dibah..alhamdulillah kan. insyaAllah dgn matlamat kite yg satu ini, kite sume akan bergabung tenaga untuk lebarkan sayap dakwah di sini. syg dibah juge ^_^

ZaNa said...

salam kak shi..
thanks sbb bg pinjm buku2 akak yg sgt best..
n nk mntk maaf klu ade salah silap spanjang kita knal..
lpas ni mesti sy rindu kak shi =(

btw, all the best!

sHi said...

wslm wbt zana.. akan merindui zana juga. mohon maaf andai akak tersalah kata sepanjang prima kite ye. =) all the best to u too!

NOOR AZLIZA ABI ABDULLAH said...

salam...
tak mahu kata apa-apa...
cuma bait2 lirik ini...
"Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir yang Maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mngenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati..

sungguh jika perpisahan ini terjadi... ana redha.... ana pasrah...dan ana mahu....
ana cuba...
untuk kuat...
janji kita....

Sahabatku akan ku teruskan perjuangan ini
Walau ku tahu kau tiada di sisi

sHi said...

enti....ana sedih sgt2..hiba menghayati lirik tu...enti...ana akan diserahkan di tempat lain..enti truskan di sini. mari sama2 kite me'lasso' org spy kembali mengEsakan Allah yang Satu. enti..ana serahkan amanah berat ini buat enti dan lain2 di sini. enti..kite ttp sahabat selamanya. ukhwah kite hingga ke syurga insyaAllah.

Anonymous said...

dearest shi...

mmg sgt2 sdey utk tgglkn um..
bla da abis mcm lia ni, sgt2 rindu utk pegi klas cam slalu...
jln kaki, brhujan, brpanas...
solat jemaah kat surau..
dtg usrah even bdn tgh penat sgt2..
bukak puasa sma2..etc...
sweet memories... =)
mmg akan sgt2 rindu...
baca post ni, bt lia tringt+rindu sgt333 pd usrahmates lia kat 12th dlu..
insyaAllah sume akan abis dis yr..
btw..all da best dear...
mish u s0oo much!! *hugs*

-lia-

sHi said...

lia dearie..i miss u lia! hari tu terjumpa fa kat 12th. yeah, u know the atmosphere when it is the time to leave the campus for guuud rite? thank u 4 being such a wonderful sahabat *hugs*

izzah said...

salam

kak shi,kiter pun ade butterfly yang same.^_^

apa2 pun,all the best.Allah mudahkan jalan meraka yang memudahkan jalan 0rang lain menuju kepadaNya.

ameen