Tuesday, December 30, 2008

Kem Ibadah Remaja 2008 @ Puchong

sudah laaaaama tertangguh, afwan kathira. baru semalam daftar masuk semula ke UM untuk menghabiskan final semesterku. inilah peluang terakhirku untuk memperbaiki pointer agar ku dapat grad dengan cemerlangnya tahun hadapan. enshaAllah.

ok sudah2..selesaikan amanahmu ini sHi. kali ini ingin menceritakan tentang Kem Ibadah Remaja di Puchong yang ku hadiri pada 23-24 Disember 2008. selesai sudah dengan urusan walimatul urus kakak kesayanganku, berehat satu hari di rumah untuk hilangkan segala lenguh2 di kaki. hari isnin petang ku dapat sms dari Kak Fisya UK, ku hampir terlupa ku ada letakkan nama untuk menjadi fasi bagi kem ini pada sesi usrah minggu lepas. terus ku tanyakan pada Kak Fisya tugasan yang ku harus lakukan memandangkan malam semalam ku tidak berkesempatan untuk berym conference dengan sisters yang terlibat. setelah pembahagian tugas, ku diberi task untuk tazkirah tentang qudwah Nabi dan para sahabat. malam itu, tanpa berlengah ku capai Raheeq Makhtum untuk prepare serba sedikit mengenai tazkirah yang akan ku sampaikan.

awal2 pagi keesokan harinya, Intan dan Azwa mengambilku dan Seha di rumah dan bergerak ke Puchong bersama sisters yang lain. sampai di surau, semua peserta sudah berkumpul dalam kumpulan. kaum2 ibu yang ada sangat baik dan mesra alam. mereka sedang berkumpul bersiap sedia di luar untuk masak juadah tengahari. pada awalnya hanya Kak Fisha UK, Seha KMB, Mimi, Atikah IPTI, Yaya dan sHi yang ada sebagai fasi. risau juga takut kekurangan fasi. namun selepas itu, datang Kak Aisyah UK dan Sabrina KMB. selepas itu datang pula pertolongan dari Kak Ai IPBA dan KD UPSI. jazakumullah khayran kathira sudi datang membantu kami. =)
























adik2 ini dibahagikan kepada 2 kumpulan memandangkan umur mereka adalah dalam lingkungan 8 tahun ke 18 tahun. para fasi juga dibahagikan mengikut kumpulan2 ini. ku membantu Kak Fisha untuk menguruskan kumpulan adik2 remaja bersama Kak Ai dan KD. terus Kak Fisha mulakan dengan slot Celikkan Hatimu dan ISK. bagi kumpulan kanak2, slot oleh Seha seterusnya Kak Aisya telah sediakan games dan aktiviti yang sgt menarik dan sudah pasti ada lesson learn bagi setiap aktiviti yang dilakukan. petang selepas Asar, kami ke padang untuk mulakan 'balloon war'. akhirnya tak tahu group mane yang menang. maka diisytiharkan seri. time ni tringat bagaimana ketika Nabi dan para sahabat berperang. mara ke hadapan, syahid cita2 yang tertinggi tapi apa yang berlaku ketika 'balloon war' ptg itu, belum baling lagi belon dah ramai yang lari patah balik. kalo gni, memang belum cukup kelayakan nak jadi angkatan tentera perang Nabi. ni baru guna belon, belum lagi guna pedang. huhuuu...

selepas Isya', giliranku untuk memberi tazkirah. memandangkan adik2 yang ada sudah penat dengan slot yang agak berat petang terutama adik2 remaja tadi, ku rasakan tazkirah ini tidak boleh terlalu serius. jadi ku di hadapan seolah2 menjadi pencerita yang menceritakan akhlak2 Nabi dan serba sedikit peristiwa dan seerah yang boleh dijadikan tauladan iaitu qudwah hasanah yang ditunjukkan oleh junjungan Nabi S.A.W. slot disambung semula hingga 11 malam oleh Kak Fisha untuk adik2 remaja manakala oleh Sabrina untuk adik2 kecik. mereka harus tidur kerana esok pagi kami sudah berjanji bertemu Allah untuk qiyammullail bersama.

ku diberi amanah untuk menjadi imam untuk qiyam, alhamdulillah adik2 ni sangat senang bangun apabila dikejutkan terutama adik2 kecik yang comel ini. zikir munajat dipimpin oleh Mimi dan Yaya selepas qiyam sementara menunggu Subuh. kami bersenamrobik Ar-ruhul jadeed bersama. nampak adik2 sangat enjoy dan excited bersenam. slot diteruskan oleh KD untuk adik2 remaja bagi penutupkan ISK manakala oleh Atikah untuk adik2 kecik. selepas breakfast sehingga Zuhur sementara ku upload semua gambar untuk buat satu video special buat adik2 sebelum mereka pulang. berkali2 dan beberapa masalah yang ku hadapi, memang agak menguji tahap kesabaran untuk lakukan video ini. selepas hampir 5 jam berdepan dengan laptop, alhamdulillah, Allah permudahkan juga akhirnya. =)

selepas majlis penyampaian hadiah untuk adik2 dan ucapan dari mas'ulah untuk kem ini iaitu Kak Fisya serta ucapan dari kaum ibu taman perumahan di situ, kami sama2 melihat video simple dan menyanyi lagu tema kami ramai2 sambil berpelukan. baru kami tahu, rupanya program ini adalah buat julung2 kalinya diadakan di surau berkenaan. alhamdulillah permulaan yang baik. adik2 ini juga nyanyikan lagu ini untuk kami semua. sungguh comel ~

Jazaki jazaki, jazakillahu khairan
Walaki walana, insyaAllahu jannah


selesai majlis, Asma' KMB sudah pun sampai untuk kami jalankan usrah kabilah kami yang terakhir sebelum masing2 pulang semula ke pusat pengajian masing2.

Sejuta Harapan - Da'i Nada

Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahayaMu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampunMu
Tanpa kasih sayangMu
Hampa terasa hidupku
Ku ingin bersamaMu
Dekat selalu denganMu
Bahagia bersamaMu

Ya Allah
Terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untukMu


syukur alhamdulillah kami panjatkan kepada Allah kerana dengan planning yang tidak seberapa dan agak last minute, Allah telah memberikan hasil yang sangat luar biasa. Alhamdulillah kathira. buat sisters, jazakumullahu khairan kathira, pengalaman dan kenangan bersama antum akan sHi ingat. benar, dengan tidur, solat, makan, segalanya berjemaah makin rapatkan dan kuatkan lagi ukhwah fillah antara kita. =)

video

"Apa Khabar Semua ??? ALHAMDULILLAH, LUAR BIASA ALLAHUAKBAR !!! =D

5 comments:

izzah said...

"Apa Khabar Semua ??? ALHAMDULILLAH, LUAR BIASA ALLAHUAKBAR !!! =D

oh,indahnya.

boleh praktik ni.insya'Allah.

sHi said...

ahaks...silekan praktis. selain memuji Allah dengan semangatnya, ianya juga dapat mengelakkan diri dari mengantuk time program. =)

qudwah_humaira said...

salam..
pasti menyeronokkan dan bertuah sebab dapat sesuatu daripada si kecil..
teringat kata pakar psikologi barat..
everyman is superior in their way..

dari sikecil pun kita bleh belajar..belajar jadi unik dan hebat..

sHi said...

waalaikumussalam, jazakillahu khayr

dalili said...

ehee~ comel~ para mujahidah yg bakal menggegarkan dunia, insyaAllah~ shi n kwn2 didiklah mereka dgn baik. semoga masa depan ummat islam semakin cerah dgn hadirnya anak-anak didik kalian, amiin~