Thursday, December 4, 2008

Sesat tanpaNya


3 malam di Fateh memang bahagia. jiwa sangat tenang membasahkan hati yang agak kering dengan tarbiyyah bersama sahabat fillah di sekeliling. keluarga yang sangat bahagia. hari ini ku dan Kak Zura ke UKM menaiki motor untuk bertemu rakanku yang menjadi RA di Fakulti Kejuruteraan, UKM. 3 tahun tak bersua muka sejak meninggalkan matrik Melaka. alhamdulillah, Allah permudahkan. Dibah baru sahaja selesai usrah ketika kami sampai. taaruf sebentar bersama rakan seusrah Dibah yang lain2. sempat juga kami bertukar2 buku dan cerita yang kami ada. ku dan Kak Zura ceritakan tentang buku yang ku pinjam di Fateh iaitu bertajuk Nostalgia Syuhada' Palestin. buku yang ku target perlu dihabiskan sebelum ibuku datang mengambilku esok pagi insyaAllah. dalam keadaan hujan yang agak lebat, kami bertolak ke supermarket di Bangunan PKNS tuk membeli barang2 dapur untuk membuat spageti. sedang dalam perjalanan dengan baju yang sudah basah kuyup, baru ku dapat merasai bagaimana keadaan orang yang tidak mampu untuk membeli kereta. hujan, jalan licin, tiada perlindungan, semuanya adalah bahaya yang menimpa penunggang motosikal. balik dari supermarket, kami tersesat sehingga menuju highway ke KL. huhu..dalam 45 minit kami mencari jalan pulang. alhamdulillah, selamat juga tiba di Fateh dalam keadaan kesejukan. perkara ini ku tidak beritahu pada mak dan ayahku. kerana andai mereka tahu, pasti ku akan dimarahi kerana membonceng motor. ku tahu mereka risaukan anak nya yang seorang ini. cuma di dalam hatiku, ku berdoa kepada Allah agar selamatkan perjalanan kami kerana kami pergi dengan niat yang baik kerana Allah dan ku bertawakkal padaNya. saja ingin merasai bagaimana susah orang lain yang hanya ada motor untuk pergi ke sana ke mari. Lesson learn yang ku dapat pada hari ini ialah:

1) Sentiasa bersyukur dengan segala yang ada kerana ramai lagi yang kurang bernasib baik seperti kita

2) Betapa susahnya jika kita sesat mencari jalan pulang. reflect dalam hidup, kita akan sesat tanpa jalan Allah. gelap dan tiada arah tuju.

3) Perlu berusaha dan jangan putus asa andai tersesat dan bertawakkallah padaNya

hatiku gembira Allah memberikan kami dugaan (menunjukkan Allah sayang). afwan pada Kak Zura. selepas membersihkan diri, ku ke dapur memasak untuk menjamu akhawat Fateh yang berpuasa sunat hari ini. Fateh sudah seperti rumahku sendiri. dengan menggunakan resipi yang mak berikan dengan sms, alhamdulillah berjaya juga cubaan pertamaku memasak sendiri. syukran sgt pada mak. saaayang mak. u r the best chef! =D

malam itu sedang kami makan malam bersama, Wani Taylors baru sampai dari Bintulu. Wani join jaulah Brunei dan datang ke Fateh pula untuk get ready jaulah ke Melaka. kata Wani, "Eh, lain btul Kak Salwa dengan Kak Shi. tak macam adik beradik pun." huhu..memang pun Wani. ramai orang cakap mcm tu, kami takde rupa adik beradik. kalau keluar berdua pun, pasti orang menyangka kami ni kawan dan bukan adik beradik. Wani ceritakan serba sedikit ilmu yang dapat di sana. ada Ustaz memberitahu ketika dalam pengisian di sana, tips untuk sentiasa istiqamah di dalam tarbiyah ini ialah dengan sentiasa berada dekat dengan jemaah. jika rasa iman dah makin goyah, cepat2 cari akhawat. oleh sebab itu juga ku ambil keputusan untuk ke Fateh.

sedang kami bersembang, tiba2 Wani bertanyakan ku dan Yana satu soalan. "Akak, dari segi keperempuanan, akak nak pilih mawar ke pearl?" Yana pilih pearl dan bagi reasonnya. ku pula memilih mawar dan bagi juga reasonnya. kemudian Wani beritahu jawapannya. sepatutnya kita pilih pearl. kerana pearl sangat berharga, ianya dijumpai di dalam tiram yang tertutup dan susah nak dapat. sekali tiram terbuka, terserlahlah pearl yang berkilauan. mawar pula memang cantik, attractive dan menyerlah namun ianya tetap akan layu pada satu masa nanti. significant pearl itu ialah seperti seorang perempuan yang tertutup auratnya dengan sempurna. once ianya dibuka, ianya special hanya untuk suaminya sahaja yang boleh melihat. sweet sangat. btul tak wahai wanita di luar? sila lihat 24:31 dalam Al-Quran. =D

ku harus kembali ke rumah semula esok pagi, hak pada ibu bapa dan adik2 juga harus ditunaikan. ana uhibbukum fillah. moga Allah meredhai jalan yang kita lalui bersama ini insyaAllah.

4 comments:

Sifrulmind said...

Huhuhu....

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

huhuhu...nape kak lin? huhuhu..nway, syukran 4 visiting. =)

naz_irah said...

mutiara itu adalah lo' lo' dlm bhs arabnya..
nama tbaru hehehe

sHi said...

salam naz..oooo..lo' lo ye. ok skrg akak tahu. hehe..jazakillah