Sunday, December 14, 2008

merokok sangat cool ???


suatu hari ada seorang sepupu saya datang ke rumah. sudah ada isteri dan 3 orang anak, namun masih lagi dengan tabiat lama. rokok ibarat teman sejati. dah sakit2 kepala, batuk2 pun still dengan rokok jugak. sampai dalam toilet pun boleh merokok! busuknya toilet, 1 hari suntuk tak hilang lagi walaupun dah spray2 bagi wangi.

Keburukan merokok:

1)Bawak 1001 penyakit untuk tubuh badan (kalau setakat tubuh badan sendiri takpe jugak, ni datangkan sakit pada anak isteri dan orang terdekat, sayangilah nyawa orang lain kalau nyawa sendiri tak sayang)

2) Membazir (kerajaan naikkan harga rokok tinggi menjulang pun orang beli jugak kan?)

3) Salah satu ghazwatul fikr dari orang Barat untuk hancurkan umat islam (sedar tak wahai orang islam sekalian...)

come on, bagi smoker di luar sana, jangan anggap merokok itu perbuatan yang sangat cool. berikan saya 3 kebaikan merokok. pasti tiada kan? so what for? i cannot tolerate dengan orang macam ini. bukan setakat membinasakan diri sendiri, malah menyusahkan orang lain. sHi sabar sabar.. memang agak emosional dengan issue ni sebenarnya. kan Allah dah sebut dalam firmanNya:

Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan. (Al-Baqarah : 195)


"Selain itu, secara jelas merokok membawa kesan buruk kepada tubuh badan. Merokok dikaitkan dengan pelbagai penyakit kronik seperti kanser, jantung, paru-paru dan sebagainya. Kajian sains telah membuktikan bahawa setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium -201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di `kamar gas maut' bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimana pun, racun yang paling penting adalah tar, nikotin dan karbon monoksida."

" Selain itu, kebanyakan syarikat pengeluar rokok adalah kepunyaan Yahudi. Membeli rokok secara tidak langsung akan menyumbang kekayaan kepada bangsa Yahudi yang sering ingin menghancurkan umat Islam. Seandainya segelintir di antara kita berasa sensitif untuk tidak ke Kentucky Fried Chicken dan Mc Donald tatkala bumi Iraq di serang Amerika Syarikat, kenapa tidak kita mengambil langkah untuk berhenti menghisap rokok yang dibuat oleh syarikat-syarikat Yahudi Amerika Syarikat?"

- http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2004&dt=0216&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm




bagi adik2, kawan2, bapa2 dan suami2 yang berada di luar sana, tanamkan azam tuk berhenti merokok ye. ye btul, cakap memang senang berbanding tindakan yang nak dilakukan, tapi jika ada keazaman dan doa padaNya, insyaAllah, Allah akan bagi jalan. orang lain buleh takkan kite tak buleh? btul tak? ud'u istajiblakum..doalah padaKu, nescaya akan Ku perkenankan. (sila rujuk Al Quran 40:60)

masih belum insafkah kita selepas kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa hari tu? ye memang betul, jangan buat rumah di lereng2 bukit tapi lesson learn yang paling besar ialah jangan main2 dengan kemurkaan Allah. sudah banyak tanda2 kemurkaan Allah di depan mata sekarang. Berilah taufik dan hidayah kepada kami Ya Ilahi...

No comments: