Tuesday, April 14, 2009

sekitar rehlah bersama anak2 usrah

Date: 4 April 2009 ( Saturday)

kali ini usrah kami buat lain skit, kuar2 amik angin pagi hari minggu. berehlah di Taman Jaya bersama. syukur alhamdulillah rehlah yang dirancang dapat juga dilaksanakan dengan kehadiran anak2 usrah saya seramai 9 orang. turut hadir ialah usrah Vista saya iaitu seramai 2 orang.2 orang yang tidak dapat hadir. juga dimeriahkan oleh naqibah saya dan 2 org usrahmates saya serta sorg kwn baik saya. jazakunallahu khayran kathira. Allahumma Ameen.

malam sebelum itu, saya sms tentatif program tuk rehlah esok hari. orang islam kan kena sistematik dan tersusun masanye kan?

7.00 am - Akhwat kolej berkumpul di depan bus stop kolej 4
7.30 am - Bertolak menaiki 2 kereta ke Stesen Universiti
8.00 am - Mengambil akhawat yang duduk di luar UM, terus menuju ke Taman Jaya
8.30 am - Tiba di destinasi dan sesi taaruf sambil makan
9.00 am - Sesi bertadabbur Ali Imran ayat 187 - 200
9.30 am - Sesi taaruf games dikendalikan oleh jemputan Ukhti Yai
10.00 am - Sesi nyanyi lagi tema "Sejuta Harapan"
10.30 am - Tangguh majlis dan aktiviti bebas

dengan tanpa disangka2, kehadiran naqibah saya mengejutkan saya. huhu..jazakillah ya ukht! sudi gak dtg walaupun kejap. breakfast kami ada mcm2. ada breakfast dari dewan santapan kolej masing2, yg duduk luar ada masak sardin sedap dicicah roti. ada yang bawa air teh panas dan air laici. usrahmate saya pula bawak cucur goreng. naqibah saya juga ada membeli kuih muih. memandangkan ada juga sahabat2 baru yang mereka tidak pernah jumpa, maka kami bertaaruf agak detail sambil makan.

:: Mok Dah yang paling awal tiba di bus stand, semangat!!!
nahnu Ansarullah! (kami penolong2 agama Allah!) ::

:: kuda dakwah 1 - jazakillah Lini, usrahmate saye ::

:: kuda dakwah 2 (Buraq namanye) jazakillah Dija, anak usrah saye::

:: menanti akhawat yang lain tiba ::

:: tiba di Taman Jaya, Alhamdulillah ::

:: bertadabbur Ali Imran 187-200 ::

selesai makan2, kami bentang tikar di luar wakaf, duduk ramai2 di taman dan mula bertadabbur surah Ali Imran dari ayat 187-200. sengaja saya memilih ayat2 ini kerana ianya berkaitan. mari lihat:

Firman Allah:
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda2 kebesaran Allah bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia2, Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka. (Ali Imran 3: 190-191)

lihatlah pemandangan yang ada depan kita sekarang, langit, burung, pokok, daun2, rumput, tanah, air, udara yang kita hirup! tidaklah Allah jadikan semuanya ini sia2 kerana sume ini untuk kita, iaitu manusia! Astaghfirullahalazim...syukurlah kita dengan nikmat Allah ini. kitalah orang yang berakal, kitalah yang perlu mengingati Allah walau dalam keadaan berdiri, duduk atau berbaring. Kitalah orangnya!

selama ini kite pernah berpicnic, pernah ke taman rekreasi, pernah ke pantai, ada bersama kawan2, ada bersama keluarga, pernah kah kita melihat alam dan mengingatiNya? dulu saya juga tidak pernah. saya pernah ke Australia melihat Gold Coast, pantai yang indah itu..tapi ketika itu, saya hanya menikmatinya sebagai tarikan pelancong. kini, alhamdulillah selepas mendapat tarbiyyah, selepas bertadabbur ayat 190 & 191 ketika rehlah bersama akhawat di Bukit Cerakah satu masa dulu, saya sudah sedar. picnic kami bukan lagi seperti orang2 biasa berpicnic. bersiar2, berseronok2 sambil tidak lupa bahawa Allah itu yang Maha Pencipta. syukur alhamdulillah. bagaimana dengan kalian ?

:: taaruf games dikendalikan oleh Ukhti Yai, usrahmate saye. nice job! ::

selesai bertadabbur, kami kembali ke wakaf dan mulakan games taaruf. dibahagikan kepada 2 kumpulan iaitu Ukhwah dan Muslimah Power (dengan cheers yang tersendiri). comel2...waktu inilah kite lebih mengetahui tentang sahabat seusrah kita.

lebih menarik bila saya, Dija dan Wani dapat berjumpa di sana. al kisah, kami bertiga bersekolah yang sama sejak Form 2 di Kajang. naik Form 4, masing2 sambung ke lain2 MRSM dan akhirnya jumpa di UM. 4 tahun di sini, hanya 2 kali kami berjumpa. tapi inilah dikatakan perancangan Allah itu Maha Hebat, setiap minggu saya dan Dija berjumpa di dalam usrah, dan pada hari tu, terbuka hati Wani yang juga housemate Yai untuk join berehlah sekali. kebetulan? ooo, dalam Islam tidak pernah ada istilah kebetulan, sumenye sudah diplan baik oleh Allah S.W.T. alhamdulillah.


:: rasa2nya kenapa perlunye games taaruf ini ? ::

sesi reflection, ialah masing2 membetulkan niat kerana apa kita berehlah, kerana apa kita datang ke sini, tidak lain tidak bukan tuk cari redha Allah itu, untuk rapatkan lagi ukhwah fillah sesama kita dan untuk mendapat ilmu. akhir sekali, kami pakat ramai2 nyanyi lagu tema Sejuta Harapan bersama. dapat juga surat cinta ikhlas dari saya. =)

akhirnya kami bersurai pada jam 12 tghari..ada yang balik trus ke UM, ada yg ke shopping mall tuk meneman Kak CT membeli barang. jazakillah diucapkan pada Ukhti Lini sbb sudi pinjamkan kuda dakwah makcik anti itu. jazakillah juga pada Yai sbb sudi bwk cucur goreng dan handle taaruf games. jazakillah juga pada naqibah saya. moga Allah senantiasa balas antunna dengan kebaikan. insyaAllah. =D

:: lagu tema "Sejuta Harapan"::

:: credits to Wani =D ::

:: Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan smua ini sia-sia... (3:191) ::

:: Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda2 kebesaran Allah bagi orang yang berakal.. (3:190)
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar ::

:: Nad, Mun, Kak CT ::

:: gamba yang saya sangat suke ketika berprogram untuk launch KAL dulu,
jazakillahu khayran Yai for the pic::

4 comments:

Yai said...

Jazakillahu khayran juge sHi sbb ajak join rehlah kat tasik amcorp mall..amboii, cpt update blog lepas dpt pic ek..good job! hehe~

sHi said...

waiyyaki ya ukht! syukran kathira sudi gak dtg meriahkan rehlah tu. hehehe.. =)

intan said...

rehlah yang menarik... :D afwan tk dpt lama... :D

sHi said...

alhamdulillah intan sudi gak dtg walaupun kejap..walaupun sibuk dgn hal lain.huhu...jazakillah khayran kathira ya ukht! =D