Tuesday, August 12, 2008

PRIMA week 2

another post for tonite:

alhamdulillah, PRIMA week 2 dijalankan malam tadi di surau. setelah meeting mentor PRIMA semalam, tibalah masa buat kami menurunkan ilmu yang kami ada kepada adik2 mentee. ku dahului dengan Ummul Kitab, Al Fatihah. terlebih dahulu, ku bahagikan group kami kepada 2. ku berikan setiap seorg pocket file supaya setiap kali usrah, mereka akan hanya membawa file, segala lembaran dan helaian yang ku berikan diletakkan dalam file, juga perlu bawa pen dan highlighter tuk mencatat. seorang Muslim itu mestilah tersusun orangnya, sistematik. ku sudah namakan group kami sebagai Isra' Mikraj. ku tanya pada mereka tentang peristiwa Isra' Mikraj. ada yang tahu, dan akhirnya ku menambah dan menceritakan serba sedikit tentang Perjalanan Malam yang dilalui Rasulullah dari Mekah ke Baitul Maqdis (Isra') dan seterusnya naik ke Sidratul Muntaha bertemu Allah (Mikraj).

Isra' Mikraj - Mestica

Hening malam gelap yang membungkus
Desir angin tiada kedengaran
Gemuruh suara memanggil
Membangunkan Rasul dari tidurnya

Jibril berwajah putih bersih
Bersayap bergemerlapan
Dari Mekah ke Sidratul Muntaha
Buraq menawan tujuh petala
Membelah langit

Langit perak bertatahkan bintang
Bergantungan rantai-rantai keemasan
Tiada iblis dan juga syaitan
Dapat mendengarkan rahsianya Tuhan

Tabir akhirat disingkapkan
Membenarkan apa yang diwahyukan
Dosa pahala dijelaskan
Dipamerkan tiap pembalasan

Langit perak bertatahkan bintang
Bergantungan rantai-rantai keemasan
Tiada iblis dan juga syaitan
Dapat mendengarkan rahsianya Tuhan

Dipertemukan dengan Nabi-nabi
Diperlihatkan ragam malaikat
Diperbentangkan hari kebangkitan
Diwajibkan lima waktu sembahyang

Isra’ mikraj yang amat panjang
Disingkatkan menjadi semalaman
Sukarnya untuk dipercaya
Hanya keimanan yang membenarkannya


Group Kak sHi (file kuning):
Asmida (Ketua)
Lin
Norun
Azilah
Mira

Group Zana (file biru):
Naila (Ketua)
Akhma
Lina
Azi
Syahida

sengaja ku lantik ketua tuk setiap group supaya ku dapat melihat sifat kepimpinan yang ada pada mereka. lepas ini, tak perlulah ku sms kesemua mentee lagi. ku hanya akan sms pada 2 ketua ini dan tanggungjawab mereka adalah sms kepada mentee yang lain. bg mentee lain, mereka perlu alert dengan sms yang dapat dan perlu memaklumkan kepada ketua jika tidak dapat hadir. sebelum menerangkan modul minggu ini, ku test semua mentee ku untuk menghafal terjemahan Al-Fatihah dari ayat 1 hingga ayat 7. alhamdulillah, ku sangat gembira, kebanyakannya memang lancar satu per satu terjemahan ayat surah. strategiku berjaya! namun masih ada lagi beberapa yang kurang lancar. takpe, next week akan ku test lagi mereka sehingga semua mereka hafal sepenuhnya. moga kita lebih khusyuk dalam menunaikan solat ye dik. =)

antara isi dalam Modul Week 2 ini ialah:

1) Nyanyian Bidadari
- tuk memberi semangat pada muslimah sekalian agar menjadi wanita soleheh supaya kita dapat menjadi penghulu bidadari di jannah kelak. saya nak saya nak !!! =D

Hadis Nabi:

Sesungguhnya di syurga ada tempat untuk berkumpulnya para bidadari, dan di sana mereke menyanyi semerdu suara yang belum pernah didengar oleh manusia, suara semerdu itu mereke menyanyikan "Kamilah yang kekal dan tak akan rosak (berubah), kamilah selalu senang tak pernah susah, kamilah yang puas rela tak akan marah, sungguh bahagia orang yang untuk kami dan kami untuknya.
(H.R. At-Tarmidzi)


2) Sarang Labah-Labah (tempat tinggal yang tidak kukuh)
- Jangan minta perlindungan selain dari Allah S.W.T

Firman Allah:

Perumpamaan orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah jika mereka mengetahuinya.
(Al-Ankabut 29:41)

3) Cara hidup dan cara berkomunikasi
- Jadilah seperti seekor semut, corak kehidupannya hampir sama seperti manusia.

Firman Allah:

Dan limpahkanlah untuk Sulaiman tenteranya daripada jin, manusia dan burung lalu mereka diatur dengan tertib (dalam barisan). Hingga apabila mereka sampai di lembah semut, berkatalah seekor semut, "Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari.
(An-Naml 27:17-18)


4) Coach Trump - Make it happen in your life
- Kejayaan banyak bergantung kepada bagaimana kita atasi tekanan. Allah is with us, no worries!

Firman Allah:

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
(Al-Insyirah 94:5-6)

5) How well do you manage your time & 10 Tips
-10 ciri individu muslim yang ideal, salah satunya ialah sangat menjaga masa dan tersusun orangnya.


again, ku rasakan PRIMA tidak lah terbatas pada modul saja. every week, memang ku plan supaya mereka diberi tugasan. di dalam helaian yang ku bagi:

ASSIGNMENT:

Sila ke blog Kak Shi, http://syahirahhanimidris.blogspot.com/ dan cari post di bulan June yang bertajuk Sungguh ku rindu padamu Ya Rasulullah. Dan baca kisah di dalam post tersebut yang bertajuk Demi Jiwa Yang Bernama Muhammad. Kita akan bincang mengenainya tuk PRIMA seterusnya. Any questions, feel free to contact Kak Shi ok?? We share because we care, because we are Muslim Ummah! =)


sebelum kami tangguh majlis, ramai2 kami berpegang tangan sambil lutut bertemu lutut menyanyikan lagu tema PRIMA, iaitu doa Rabithah. semoga bertemu lagi di minggu PRIMA seterusnya adik2, biiznillah! ;)

wallahu'alam.

* ku rasakan ada sesuatu yang perlu ku lakukan untuk mencegah kemungkaran di depan mata ku sendiri. tekanan mula timbul apabila ku tak mampu untuk mencegahnya dengan bercakap direct kepadanya. akan ku tarbiyah rakanku ini supaya menjaga ikhtilat (pergaulan) bersama lelaki ajnabi yang tiada manisnya jika dibandingkan dengan hubungan suci bersama suami yang ditentukan oleh Allah. mungkin dengan menulis surat barangkali? hurm...

No comments: