Wednesday, September 10, 2008

iftar bersama lagi, kali ini dengan adik2 usrah PRIMA



alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi, plan ku dipermudahkan olehNya. bermula dari jam 5pm, ku dan Zana ke Bazar Ramadhan berdekatan membeli segala lauk pauk dan kuih muih. manakala 2 leader yang kami lantik dalam kumpulan bertanggungjawab mengambil nasi dan ais di Dewan Santapan. 2 dulang dikongsi bersama 12 orang. (Fara, kak sHi, Norun, Lina, Azi, Syuhaida, Zana, Lin, Mira, Asmida, Azilah dan Akhma). Naila demam, tak dpt nak join katanya (Fara menggantikan Naila,huhu). ada yang blum pernah berpengalaman makan dalam dulang, ada yang dah pernah. gurls, all of u patut diberi credit di atas komitmen yang ditunjukkan. leaders plak mmg sgt responsible dgn tugasan yang diberikan oleh mentor. itu yang ingin ku terapkan, agar dapat menjadi pemimpin.

Bersederhana, itu yang ingin ku titikberatkan pada adik2 usrah ku selain nikmat ukhwah fillah ini. pasni kita wat program solat jemaah ramai2 dalam bilik akak pulak ye. =D

Kita Saudara - Saujana

Kerjasama Bergandingan Tangan
Tiap Masa Setiap Ketika
Lerai Dendam Hilanglah Sengketa
Agar Hidup Aman Bahagia


Handai Taulan Jangan Kita Lupa
Susah Senang Rentasi Bersama
Balas Segala Jasa Mereka
Untuk Ayah Bonda Tercinta

Sebangsa Bawah Satu Dunia
Serumpun Citra Hidup Kita
Biar Berbeza Asal Kita
Ukhuwah Harus Kita Bina
Walau Usia Jadi Ukuran
Moga Dirahmat Selamanya


Aur Dan Tebing Hidupnya Sehati Sejiwa
Putusnya Air Jika Air Tidak Mengalir
Itulah Hakikatnya Kita
Yang Hidup Saling Memerlukan
Yang Susah Sama Dihulurkan
Sama-Sama Disyukuri Hidayahnya





malam ini di surau, kami bertadarus surah Al-Ankabut pula yang bermaksud labah-labah. ku ceritakan serba sedikit tentang sirah Nabi Nuh kepada mereka setakat yang ku tahu. trus ku tringat akan lagu di bawah ini. cukup untuk memberi gambaran kasar tentang sirah Nabi Nuh. bagaimana Nabi Nuh diejek dan dibaling najis ketika sedang membina bahtera yang sangat besar di atas bukit kerana dianggap perbuatan yang gila sedangkan Nabi Nuh mengetahui bahawa Allah akan menurunkan bah yang sangat dahsyat bagi orang-orang yang kufur termasuk anak dan isterinya.

Dua Dalam Bahtera- Waheeda

Dari setiap pasangan dua
Maralah ke dalam bahtera
Yang dibina sekian lama
Dengan Izinnya Maha Kuasa

Dia disangka orang berdusta
Dia disangka orang yang gila

Hingga hari terbongkar segalanya..
*Nuh..Nuh..Nuh

Kau telahpun diberitakan
**(tentang hari yang akan datang)
Kau telahpun diperingatkan
**(tentang hari yang akan datang)

Kini jalan keluar tiada
Hujan yang turun tiada reda

Tenggelam kini segalanya
Tenggelam kini semuanya

Seribu tahun illa lima puluh..
*Nuh...Nuh..Nuh..

Duhai anak ke mana nak pergi
**(ingin mendaki gunung yang tinggi)
Duhai anak tiada dapat kau lari
**(tetap mendaki gunung yang tinggi)

Duhai anak kembali ke sisi
Hari ini tiada dapat kau lari

Duhai Nabi anakmu bukan ahli
Biarkan saja dia pergi



Firman Allah:

[29.12] Dan berkata pula orang-orang yang kufur ingkar kepada orang-orang yang beriman: "Ikutlah jalan ugama kami, dan kami sedia menanggung kesalahan-kesalahan kamu (kalau kamu mengira perbuatan itu salah)". Padahal mereka tidak akan dapat menanggung kesalahan orang-orang yang bersalah itu sedikitpun, dan sesungguhnya mereka adalah berdusta.

[29.13] Dan sesungguhnya mereka akan menanggung beban-beban dosa mereka dan beban-beban (dosa orang-orang yang mereka sesatkan) bersama-sama dengan beban-beban dosa mereka sendiri; dan sesungguhnya mereka akan ditanya pada hari kiamat kelak tentang apa yang mereka pernah ada-adakan secara dusta itu.

[29.14] Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah ia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka).

[29.15] Maka dengan itu Kami selamatkan dia dan pengikut-pengikutnya yang turut bersama dalam bahtera, dan Kami jadikan bahtera itu satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami dan memberi pengajaran insaf) kepada sekalian makhluk.

[29.16] Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ibrahim, ketika ia berkata kepada kaumnya: "Sembahlah kamu akan Allah dan bertaqwalah kepadaNya; yang demikian itu adalah baik bagi kamu jika kamu tahu (membezakan yang baik dari yang buruk).

[29.17] "Kamu hanyalah menyembah berhala-berhala yang diperbuat oleh orang, tidak menyembah Allah yang mencipta segala-galanya, dan kamu hanya mengadakan penyembahan yang dusta. Sesungguhnya mereka yang kamu sembah yang lain dari Allah itu, tidak berkuasa memberi rezeki kepada kamu; oleh itu carilah rezeki dari sisi Allah, dan sembahlah akan Dia, serta bersyukurlah kepadaNya; (ingatlah), kepada Allah jualah kamu akan dikembalikan.

[29.18] "Dan jika kamu terus-menerus mendustakan (ajaran ugama Allah yang aku sampaikan kepada kamu), maka sesungguhnya umat-umat yang sebelum kamu telah juga mendustakan (Rasul-rasulnya); dan (ingatlah) tugas Rasul hanya menyampaikan dengan penjelasan yang terang nyata".

[29.19] Tidakkah mereka melihat dan memikirkan bagaimana Allah mencipta makhluk-makhluk pada mulanya, kemudian Ia akan mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya)? Sesungguhnya yang demikian itu amatlah mudah bagi Allah.

( Al-Ankabut 29:12-19)

2 comments:

UnInX said...

Salam..

Nak tanya sket.. kat mana yea bleh ana d/load nasyid dlm nie..

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

wslm,
hurm, actually leh download kat link yang saya bagi kat tepi tu. tapi bile masuk website tu, tgh wat maintenance plak. afwan.