Saturday, September 13, 2008

usrah 3 @ IPBA - Dasar-Dasar Islam (DDI) cont



baru sahaja sampai 4th di pagi yang segar ini. malam semalam sangat seronok, tidur di IPBA. sebelum tidur, sHi dan Intan sempat berbual bersama tentang Raheeq Makhtum. Intan menceritakan serba sedikit tentang Perang Hunain. Intan,nanti kita tukar Raheeq Makhtum ye. Intan amik yg Indo nye, sHi amik yg BM nye keh. byk tak paham le perkataan Indo ni.hehe..

tenang rasanya tika mendengar Aisyah membacakan surah Al-Buruj dan At-Tariq dengan lancarnya ketika solat Maghrib. begitu juga dengan Ummu yang menjadi imam untuk tarawih. ku mengambil tempat sebagai imam untuk solat Isya'. Ku harus juga setkan target tuk hafal satu Juz Amma seperti mana adik2 ini lakukan. Aisyah nak hafal semua b4 fly ke Aussie kan? Boleh boleh insyaAllah!

usrah bermula dengan tadarus surah Nuh dan baca terjemahannya sekali. pasti semua orang tahu akan seerah Nabi Nuh kan. post sHi sebelum ini pun ada cerita sedikit tentang kisah Nabi Nuh. Nabi Nuh berdakwah selama seribu kurang lima puluh tahun (950 tahun) tanpa rasa putus asa. lamanye..betapa tabah dan kuatnya hati Nabi Nuh ketika berdakwah. sehinggakan ada yang sampai tutup telinga kerana tidak mahu mendengar seruannya. ku sendiri pernah merasakan begitu, berdakwah kepada orang, kecewa dan sedih juga kerana tidak diterima, namun ku tidak boleh putus asa untuk terus mencuba kerana Nabi Nuh sendiri amat tabah ketika berdakwah. moga2 Allah bukakan hati kedua2 adik angkatku.

Firman Allah:

"Dan sesungguhnya aku, tiap-tiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiannya, serta berdegil dengan keingkarannya, dan berlaku sombong takbur dengan melampau.
( Nuh 71:7)


usrah menyambung semula discussion mengenai Dasar-Dasar Islam. minggu lepas, kita tahu bahawa muslim ini bukan semata-mata kerana ras. bukan kerana ibu dan ayah kita muslim, maka kita juga adalah muslim. bukan kerana jiran dan persekitaran kita muslim, maka kita juga adalah muslim. anak seorang imam yang warak sekalipun belum tentu sealim ayahnya kerana sesungguhnya iman tidak dapat diwarisi. bukan juga kerana nama kita seperti seorang muslim dan memakai pakaian seperti muslim itu ialah muslim yang sebenar. malah tanya semula pada diri kita, adakah dengan solat 5 waktu dan berbuat baik, sudah cukup untuk kita mengaku diri kita seorang muslim yang sejati? adakah dengan menghafal satu Al-Quran, sudah cukup untuk kita mengaku diri kita seorang muslim yang sebenar?

...Arti menerima Islam adalah bahwa seseorang harus dengan penuh kesadaran dan kesengajaan menerima apa yang telah diajarkan oleh Rasulullah Muhammad S.A.W, dan bertindak sesuai dengan ajaran tersebut.


salah satu syarat untuk menjadi muslim yang sebenar ialah dengan pengetahuan. ilmu ibarat obor yang menemani kita ketika berjalan. jika ada obor pengetahuan, maka kita akan mampu melihat jalan Islam yang lurus pada setiap langkah hidup kita dan dapat menghindari jalan kufur, syirik dan bida'ah.

Firman Allah:

Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar. (Ali-Imran 3:142)

kami juga ada menerangkan kepada Naimah mengenai ini memandangkan Naimah masih baru dan belum pernah join ISK:

Saya islam ATAU saya Islam ??
Saya muslim ATAU saya Muslim ??


yang mana satukah yang anda akan pilih? yang mana satukah yang anda ingin jadi?

Saya islam/muslim ialah kata kerja. Sama seperti saya makan. bermaksud perbuatan. bermaksud kita lakukan seperti mana kita sebagai seorang muslim. manakala saya Islam/Muslim ialah kata nama khas kan? ianya hanya sekadar nama, tidak mencerminkan perbuatan. jadi anda sudah tahu yang mana anda patut pilih dan patut jadi?

sebenarnya buku ini amat tersirat kandungannya. jika ku baca sendiri mungkin ku tidak mendapat apa yang penulis ini ingin sampaikan. jadi, itulah gunanya ada usrah kan? =D

*sedang menunggu untuk mendaftar kursus pengurusan jenazah di Balai Islam. smoga banyak manfaat yang ku dapat hari ini. yang penting dapat diamalkan serta dikongsi bersama orang lain. ku ingin menjadi orang yang faquhu(faham tentang Islam, kefahaman guna hati), dan bukan faqihu (tahu tentang Islam, kefahaman guna otak) semata. ingin menjadi seperti Sumayyah. kan Intan? =)

2 comments:

Eric. said...

firman ALLAH yang bermaksud: wahai orang2 yang beriman, bersabarlah kalian dan kuatkanlah kesabaran kalian dan tetaplah bersiap siaga(di perbatasan negeri kalian) dan bertaqwalah kalian kepada Allah supaya kalian beruntung.

(ali-imran : 200)


__

semoga tetap sabar dan istiqamah dalam berdakwah, enshaAllah. :)

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

jzkk ya ukht,
smoga ku tetap sabar dan istiqamah.