Wednesday, August 27, 2008

new born baby hamsters, cutie tiny, subhanallah





tanggal 270808, dalam pukul 12 tengah malam, Nini selamat melahirkan 3 baby hamster. alhamdulillah, syukur pada Illahi setelah sekian lama ku menantikan saat Nini dapat baby, sudah ku lihat di depan mata ku sendiri. =) ini kisahnya:

malam semalam sebelum tido, seperti biasa ku akan melihat sangkar hamsterku. ku dikejutkan dengan sesuatu yang memang ku tak jangka langsung. ku lihat ada sesuatu berwarna pink seperti cacing besar dalam sangkar. bila ku perhatikan, ia bergerak dan rupanya ialah baby hamster! terus ku jerit "Dyana, Fara! baby baby! nini dh ada baby! cepat2 tgk!" ku segera panggil Fara n Dyana (roommatesku) untuk cepat2 melihatnya. alangkah excited dan terkejutnya aku bila nampak ada baby hamster. mane taknye, Nini memang dah gem gem badannya, mane la tau rupanya mengandung. patut la sebelum tu ku dengar mereka berbunyi2 bising dalam rumah. ku ingat seperti biasa la, Nini dan Noddy bergaduh. rupanya time tu Nini tgh lahirkan baby. pada mulanya ku geli nk pegang baby hamster sbb kulitnya pink dan takde bulu lagi. they are so tiny, subhanallah. comel sangat. just like human baby. cuma saiznya sgt2 kecil. ku dapati seekor baby dh mati, tak bergerak dalam sangkar. ku dapat lihat Noddy dan Nini seolah2 nak mencederakan baby2 tu. dengan segera ku pindahkan Nini dan Noddy dalam kotak kasutku dan ku keluarkan 2 ekor baby hamster ke dalam bekas kecil. lekas2 ku sms Marini, Lai dan Buzz untuk datang tgk skali. mujur mereka blum tdo. ku berikan baby sedikit air gunakan cotton bud. ku lihat kulitnya berwarna pink, mata masih belum keluar dari selaput, cuma mulut yang terbuka. so tiny. "inilah saiz embryo kita ketika berada di dalam rahim ibu mungkin ketika berusia beberapa hari", ku katakan pada mereka. ku berikan nama mereka Alif, Ba dan Ta. senang, nanti kalau Nini beranak lagi, takyah pikir banyak2 nak letak nama apa, boleh je sambungkan nama tu sampai huruf Ya. =D

ku letakkan semula Nini dan Noddy dalam sangkar dan beri mereka makan. dan pindahkan Baba dan Tata ke dalam kotak kasutku. ku letak tisu, cotton face dan sedikit habuk kayu untuk mereka supaya tidak kesejukan. Baba dan Tata bergerak2..tapi masih lagi tidak boleh berjalan. jam hampir pukul 2am, nak tak nak ku harus tidur. ku buka lampu dan letakkan kotak kasut di sebelah ku. takut mereka mati. setelah ku perhatikan jantung mereka berdenyut dan badan mereka bergerak2, ku tidur semula. itulah yang ku lakukan setiap kali ku terjaga. begitulah sehingga hari pagi.

alhamdulillah, sehingga pagi tadi mereka masih lagi bernyawa. ku sms Shira tanyakan apa yang harus ku lakukan memandangkan Shira dah berpengalaman jaga baby hamster. Shira minta ku asingkan Noddy dan masukkan baby ke dalam sangkar bersama ibunya. ku cuba lakukan, Nini menggigit2 anak2nya sampai berdarah banyak sangat. ku tak sanggup melihatnya. kami menjerit kuat dan trus Fara bawak keluar baby. kasihan ku melihat mereka. mereka senyap tak bersuara. sedih sangat. ku bersihkan luka2 di mulut mereka dengan cotton bud. mengalir air mata kami dibuatnya. namun, tak boleh salahkan Nini, memandangkan Nini mungkin tidak dapat bau lagi itu adalah anaknya kerana kami (manusia) sudah pun memegang2 baby2 semalam. mungkin juga Nini rasakan dia dan anak2nya diancam oleh kami (manusia).(sama kes nya seperti kucing)

ku masih tidak tau jantina mereka. Alif dah takde, sudah ku dan Fara kebumikan di bawah. tinggal Baba dan Tata je. mereka sedang tidur. luka2 tadi masih belum sembuh. ku hanya mampu berikan air dan sedikit vitamin tuk mereka. akan ku usaha dan jaga mereka sebaik2nya. seandainya ditakdirkan mati, ku redha dan pasrah kerana itu yang terbaik bagi mereka. kembali kepada Al-Khaliq, yang menciptakan segala makhluk yang ada di muka bumi ini. lepas ni, kalo Nini beranak lagi, sudah ku tahu, ku harus biarkan baby dalam sangkar, cuma asingkan Noddy dan jangan sekali2 pegang baby. biarkan sahaja ibunya lakukan segalanya.

* Mama sHi sudah naik pangkat jadi nanny sHi..hihi =P





Firman Allah:

Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" (sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali)
(Al-Baqarah 2:155-156)

6 comments:

Anonymous said...

salam..
wah...penuh ksh syg kak shi jg baby2 hamster.hehehe..excited gak tgk baby hamster semalam.thniah ye nanny shi.hmm..lau k.shi dh naik pgkat jg nanny shi, sy lak jd pe?huhu =p
-marini-

sHi said...

wslam...
mestilah penuh kasih syg..nanny shi la katakan..
err..kalo akak jd nanny shi, marini plak jd nenek marini laa...hihi..dtg2la tgk baby ye. =D

honey7teen said...

salam shi..takziah umu ucapkan. sgt cdey sbb xsempat melawat new babies shi.nsb baik shi amek gamba ba ng ta.. pape pn,nt sure nini prgnt lg..bg kt die gizi seimbang tau..^__^

sHi said...

wslm ummu dearie,
syukran jazilan..itula, ummu tak sempat nak tgk kan. takpe, nanti nini pregnant lagi, shi dh tau camne nak wat..hehe..=)

* nk usha blog ummu jap..=P

qudwaH_Humaira' said...

alhamdulillah...
ini lah permulaan baby hamster akak..
ada pening2 x kak ?
besenye nanny pun boleh berjangkit tau..mabuk nak bersalin si ibunya

k..hopefully makin meriahla ramadhan kali ini dengan kehadiran sume urup2 jawi tadi..

moga tenang selalu bersama ALLAH

"yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram. "
(ar-Ar'd:28)

sHi said...

alif ba ta dah takde la ayuni..Allah lagi syg mereka...

nway, jazakillah~