Sunday, August 24, 2008

one week holiday, not enough for me



phew phew..habuk banyak. huhu..dah lama sangat blog ni tak update. my laptop has been infected with virus, sampai tak leh detect broadband, tak dpt connect internet so tak dpt la nak update blog. hurm, 1 week holiday, this will be the longggg post. banyak benda yang ingin dikongsi bersama. . =)

Date: 20 August 2008 (Wed) - 23 August 2008 (Sat)
Title: Balik kampung Kedah

3 of us (sHi, Hassan and mak) went to Ipoh first, teman ayah ada keje di sana. sedang di dalam kereta, ku sambung membaca dan meneliti terjemahan Al-Baqarah. alhamdulillah, sekali lagi Allah permudahkan. ku terjumpa ayat yang selama ni diriku dan kebanyakan orang sering gunakan bila ada orang yang menuduh sesuatu perkara yang tidak benar.

Firman Allah:

...Al fitnatu ashaddu minal qatl...
...Dan fitnah itu lebih kejam daripada pembunuhan...
( Al-Baqarah 2:191)


On the way to Ipoh, singgah Tronoh, ke Lavender Ceramic (located next to UTP) untuk order door gift walimah Kak Salwa nanti. as usual, bile ada ayah, for sure dapat bargain harga paling murah. (ni yg best kalo beli barang dgn ayah ni..=D), yang paling best kami dapat melihat proses membuat ceramic dari peringkat awal sampai jadinya ceramic yang cantik berbunga2 tu.









dari tanah liat, hingga dibentuk dalam acuan, diukir menjadi pelbagai bentuk, diwarnakan, diletakkan pelbagai corak bunga dan akhir sekali dibakar sekali lagi. tadaa, inilah hasilnya. ILMU, di mana2 boleh dapat ilmu, jika kita ingin mencarinya. btul tak kawan2?? =)

* afwan shira, tak sempat nak singgah ke rumah shira di tronoh tu..next time insyaAllah keluarga kita akan bertemu juga ye. =)

on Thursday evening, kami bertolak ke Kedah. tujuan balik kampung adalah untuk mengadakan discussion mengenai walimah Kak Salwa yang akan diadakan bulan 1 next year di kampung nanti. mak ayah gilir2 bawak kete, hatiku mula kesal, kenapa ku masih takut tuk drive, kalau tak, boleh la gak tolong gilir2 dgn mak ayah. ku harus set matlamat supaya berani bawak kete. after all, driving is so important either for man or woman. if any emergencies at least i can help.. also nak ke program mane2, boleh la tlg2 bwk akhawat yang lain ke tempat program tu. ruginye tak reti bawak kete sedangkan lesen dh ada. (ayah...nak kete kecik? huhu..)

Ku memohon pada Tuhan diberi kekuatan,
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan,
Selangkah demi selangkah,
Dengan rahmatMu oh Tuhanku ku tempuh jua


di dalam kereta, kami sama2 hafal surah Dhuha. ku bacakan terjemahannya di dalam diary quran ku. ku ceritakan juga serba sedikit mengenai hadis Jibril, iaitu hadis ke 2 dalam hadis 40 Imam Nawawi pada mak ayah. ianya mengenai Ad-Deen yang merangkumi 3 perkara: Islam, Iman dan Ihsan.

Umar bin Khattab r.a berkata:"Suatu ketika kami (para sahabat) duduk di dekat Rasulullah S.A.W. Tiba-tiba muncul kepada kami seorang lelaki mengenakan pakaian yang sangat putih dan rambutnya amat hitam. Tak terlihat padanya tanda-tanda bekas perjalanan dan tak ada seorang pun di antara kami yang mengenalnya. Ia segera duduk di hadapan Nabi, lalu lututnya disandarkan kepada lutut Nabi dan meletakkan kedua tangannya di atas kedua paha Nabi, kemudian ia berkata, "Hai Muhammad! Beritahukan kepadaku tentang Islam".

Rasululullah S.A.W menjawab, "Islam adalah engkau bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah Rasul Allah, menegakkan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan engkau menunaikan haji ke Baitullah jika engkau mampu melakukannya". Lelaki itu berkata "Engkau benar." Maka kami hairan, ia yang bertanya, ia pula yang membenarkannya.

Kemudian, ia bertanya lagi, "Beritahukan kepadaku tentang Iman". Nabi menjawab, "Iman adalah engkau beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Kiamat dan beriman kepada takdir Allah yang baik dan yang buruk." Ia berkata, "Engkau benar.

Dia bertanya lagi, "Beritahukan kepadaku tentang Ihsan." Nabi menjawab, "Hendaklah engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihatNya, kalaupun engkau tidak melihatNya, sesungguhnya Dia melihatmu."

Lelaki itu berkata lagi, "Beritahukan kepadaku bila terjadinya Kiamat." Nabi menjawab, "Yang ditanya tidaklah lebih tahu daripada yang bertanya." Dia pun bertanya lagi, "Beritahukan kepadaku tentang tanda-tandanya!." Nabi menjawab, "Jika seorang budak wanita telah melahirkan tuannya, jika engkau melihat orang yang bertelanjang kaki, tanpa memakai baju (miskin papa) serta penggembala kambing telah saling berlumba dalam mendirikan bangunan megah menjulang tinggi."

Kemudian lelaki tersebut segera pergi. Aku pun terdiam sehingga Nabi bertanya kepadaku, "Wahai Umar, tahukah engkau siapa yang bertanya tadi?" Aku menjawab, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Beliau bersabda, "Ia adalah Jibril yang mengajarkan kalian tentang agama kalian"

(Hadis Riwayat Muslim)

kami seterusnya membaca surah Al-Zalzalah, Al-Qariah, Al-Insyirah bersama2 dan tugasku adalah membacakan terjemahannya ayat demi ayat. bila kita tahu maksudnya, lebih khusyuk di dalam solat nanti. bila dibacakan terjemahan surah Al-Zalzalah, sungguh kami berasa gerun dan takut. kerana pada waktu itu, kami sedang berada di atas jalan yang sememangnya dipenuhi dengan gunung dan bukit bukau. boleh saja mereka meruntuhkan manusia2 yang ada namun mereka tetap tunduk dan patuh pada perintah Allah, tetap setia bertasbih memuji penciptaNya. Subhanallah..

Firman Allah:

1. Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan (yang dahsyat),
2. dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung)nya,
3. dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (menjadi begini)?",
4. pada hari itu bumi menceritakan beritanya,
5. karena sesungguhnya Tuhanmu telah memerintahkan (yang sedemikian itu) kepadanya.
6. Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka
7. Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.
8. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarrah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.
(Surah Al-Zalzalah 99:1-8)

mak, ayah dan Kak Salwa dah ke ESQ. sHi bile plak nak g niii? insyaAllah....=)

* on the way balik ke KL, kami lalu di kawasan Permatang Pauh. wah, memang perang poster habis. mcm2 warna bendera ada. again as i said in my previous post, politics is just a small portion of Islam. bagiku, tak kisahla mane2 parti yang bertanding dan menang pun, ku hanya akan sokong sesiapa/mana2 yang menegakkan kebenaran dan bukan kebatilan. ternyata yang benar akan terserlah dan yang batil akan hilang. Allahua'lam.

Firman Allah:

Dan katakanlah, "Kebenaran telah datang dan yang batil telah lenyap." Sesungguhnya yang batil itu pasti akan lenyap.
(Al-Isra' 17:81)


2 comments:

Anonymous said...

pergh~~ nice photo u got there... hehe... alhamduliullah, bg inspirasi gak... rasa nak cepat2 tulis update pasal apa yg dpt sepanjang outstation 2 bulan tuh. doakan sy ya ukht :)

sHi said...

hehe..yups, nice photo, nice knowledge i had..
cpt2 ye kak cite..nanti shi tgk blog akak. =)