Tuesday, November 4, 2008

Doa ketika mengambil wudhuk


selepas mendengar kuliyyah subuh oleh Junaidi, Presiden 4th 2 hari lepas, hari ni Allah memberi ilham untuk ku menulis serba sedikit tentang doa ketika mengambil wudhuk. dulu, ku tidak pernah terfikir untuk membaca apa-apa doa ketika mengambil wudhuk. kerana ku rasakan susahnya nak menghafal doa dalam Bahasa Arab sedangkan boleh saja ku bacakan dalam Bahasa Melayu. apabila wudhuk kita khusyuk, maka barulah solat akan lebih khusyuk.

Doa ketika berkumur:
Ya Allah, izinkanlah aku minum dari telaga Nabi Muhammad supaya ku tidak haus untuk selamanya.

Doa ketika memasukkan air ke hidung:
Ya Allah, janganlah Engkau halangku dari bau wangi syurgaMu.

Doa ketika membasuh muka:
Ya Allah, terangilah wajahku ketika bangkit di Hari Kiamat kelak.

Doa ketika membasuh tangan:
Ya Allah, berikanlah kitab amalku melalui tangan kanan ku ini dan janganlah Engkau berikan kitab amalku melalui tangan kiriku.

Doa ketika menyapu kepala:
Ya Allah, jauhilah rambutku ini dari disambar api nerakaMu.

Doa ketika menyapu dua telinga:
Ya Allah, jauhilah kedua telingaku dari mendengar perkataan yang tidak baik.

Doa ketika membasuh kaki:
Ya Allah, tetapkanlah kaki kanan ku untuk meniti Titian Sirat menuju ke syurga dan tetapkanlah juga kaki kiriku untuk meniti Titian Sirat menuju ke syurga.

kemudian bacalah doa selepas berwudhuk.



Maksudnya:
Aku bersaksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada sekutu bagiNya dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah hambaNya dan pesuruhNya. Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari orang-orang yang bertaubat, dan jadikanlah aku sebahagian dari orang yang suci bersih dan jadikanlah aku sebahagian dari orang-orang yang soleh.
sweet sangat doa ini...

bagi yang sudah tahu, teruskan amalan ini, bagi yang baru tahu, ayuh kita mulakan sekarang juga! bukankah doa itu senjata bagi orang mukmin? =) Syukran jazilan kepada Ustaz Junaidi kerana menyedarkan ku tentang hal ini. Moga Allah balas kamu dengan kebaikan. Wallahua'lam.

* di sini, inginku ucapkan tahniah pada kawan baikku, Marjan dan pasangannya Yusuf. barakallah~ jaga baik2 baby dlm kandungan tu. dgr cakap doktor, jgn wat keje berat2. semoga selamat semuanya insyaAllah. hepi for u. cakap kat baby, auntie sHi kem salam. =)

No comments: