Sunday, November 23, 2008

Hai, daei daei...


1 sms received from Naz:

Peliknya daei ni, orang laen hujung minggu jalan2/shopping,
Hidup daei ada 2 je: g program/belajar

Peliknya daei ni, orang laen sibuk tgk kyle XY/maen game,
Daei ni ada 2 je: belajar/wat program (usrah/meeting)

Peliknya daei ni, jika orang bese, masa santai kan tgk movie/korean series,
Bagi dia masanya itu untuk catch up bahan2 bacaan utk prepare pengisian dlm program/usrah, hafaz surah2.

Peliknya daei ni, duitnya entah ke mana, asyik tak cukup je, balik2 kena sponsor,
Tapi orang tak nampak, duitnya itu semuanya untuk apa,
Duit minyak, transport, bantu orang susah, infak,
Manalah ada untuk diri sangat. Hanya Allah yang memahami


1 sms received from Intan:

Sesungguhnya perjalanan seorang daei itu sangat panjang dan melelahkan. Ketika itu orang lalai akan hairan melihat daei menyengsarakan diri dalam kelelahan dan bertanya. "Sampai bila kau akan melelahkan diri?". Dijawab daei dengan pasti, "Sebenarnya aku mengharapkan pengistirehatan (syurga)" al Fawaid - Ibnu Qayyim

1 sms received from Syikin IPBA:

Ukhwah doesn't always need togetherness,
Doesn't need everyday conversation,
As long as the frenship live in the dua'a,
It remains abadan abada..Ukhwahfillah sHi...


suatu petang di sebuah rumah ketika 3 orang kanak2 menonton movie kartun kisah Nabi Yunus dan Nabi Sulaiman:

Husaini: Mak Lang, Allah tu sapa dia? dia tu orang ka?(dengan loghat Kedahnya yang sangat pekat)

Mak Lang: Ha..Allah tu bukan orang. Dia yang ciptakan kita semua. Dia cipta Husaini, Azamuddin, Atun, mak ayah, tok, hamster, daun2. (dengan loghat Kedahnya yang tak berapa nak pekat sangat)

Husaini: Muka dia macammana ha Mak Lang?

Mak Lang: Kita tak tau muka dia macammana, dia takdak anak, takdak mak ayah. Kalau nak jumpa Allah, kena masuk syurga. Kalau masuk neraka, jumpa la syaitan tu.

Husaini: Buruknya muka syaitan.. (sambil melihat watak seorang lelaki tua sedang digoda syaitan dengan permata) Macam mana nak lari dari syaitan ha Mak Lang?

Mak Lang: Ni baru dalam ni. Kalau kita dapat tengok muka syaitan betul2 lagi takut. Sebab tu kita kena sembahyang, baca Quran bagi syaitan lari, dia suka bilik ayaq, sebab tu mandi jangan lama2 dalam bilik ayaq tu.


:: dari kiri: Husaini, Kak Lin, Hassan, Azamuddin, Atun ::

tringat pada zaman Rasulullah, tiada rumah yang tidak diketuk oleh Nabi untuk mengajak mereka kepada islam. sedangkan rumah Abu Lahab pun diketuk hampir 70 kali setiap hari walaupun tahu sikap dia yang degil itu. sehingga sekarang kita boleh mengenali kedegilan Abu Lahab yang membawanya dan isterinya ke neraka itu seperti termaktub dalam surah Al-Lahab/Al-Masad. manakan sama perjuangan ku dengan perjuangan Nabi S.A.W...

2 comments:

maisarah mohd isa said...

Assalamualaikum enti,
ana link blog enti ngn blog ana ye?
syukran ^_^

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

waalaikumussalam, salam ukhwah

owh, silakan2..afwan =)