Monday, November 3, 2008

usrah 7 @ 4th - Dakwah


ketika menantikan kedatangan Intan, Kak Liza dan Wawa sempat membaca sekali imbas tentang ISK di dalam post blog ku. sempat juga ku ceritakan kepada Kak Liza tentang Salman Al-Farisi, sahabat Nabi. bagaimana Salman mendapat keislaman sangat2 mengharukan. buat pengetahuan semua, Salman lah yang telah memberi idea yang bernas kepada Nabi untuk menggali parit ketika Perang Khandak/Perang Ahzab dulu. akan ku ceritakan secara detail di dalam post lain lepas2 ni insyaAllah. "sHi baca macam mak baca kat anak sebelum tido", kata Kak Liza. opps, afwan la Kak Liza kalau sHi cerita kisah sahabat Nabi ni macam cerita kat budak2. mentang2 la Kak Liza tengah sedap landing atas katil tadi, mcm baca bed time stories lak kat anak eh? tambah2 lagi Kak Liza amik PAKK (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) kan? =D

kali ini kami lakukan usrah di petang hari selepas asar di bilikku di 4th. tak sempat nak bermain badminton ptg ni. takpe, pengisian rohani pulak yang ganti. Yuti, Kak Huda dan Naimah tak dapat nak join kali ini. Kak Liza diberi penghargaan untuk menjadi MC memandangkan Kak Liza perlu practise menjadi MC tuk konvokesyen budak tadika next week di Melaka. hehehe... alhamdulillah, kami mengalu-alukan kedatangan seorang lagi akhawat baru iaitu Wawa di dalam usrah kami. sebelum memulakan usrah, sesi taaruf dengan Wawa bermula. baru malam semalam Wawa beli satu lagi terjemahan Quran kat kak sHi kan? syukur alhamdulillah. sama2 kongsi ilmu hari ini.

usrah dimulakan dengan bertadabbur surah Nuh. surah yang ke 71 dan mengandungi 28 ayat. memandangkan hari ini Intan selaku naqibah ingin memperkenalkan sedikit kepada Kak Liza dan Wawa tentang ISK, maka surah Nuh ini dipilih untuk bertadabbur bersama. Nabi Nuh berdakwah selama 1000 kurang 50 tahun = 950 tahun. betapa panjang umur manusia zaman dahulu berbanding kita. dan betapa tabahnya seorang Nabi berdakwah dengan tempoh yang sangat lama. walaupun pengikutnya sangat sedikit, namun Nabi Nuh tidak pernah putus asa. kita pula bagaimana? dakwah lah setabah Nabi Nuh ini, peringatan buat diriku supaya tidak sekali-kali lemah dan putus asa dalam berdakwah.

Intan juga ada menceritakan tentang Hari Sabat. di mana Bani Israil telah meminta kepada Allah satu hari untuk mereka beribadat. Maka Allah telah memberi mereka hari Sabtu. mereka ini kebanyakannya seorang nelayan. ditakdirkan Allah, pada setiap hari Sabtu, ikan-ikan akan muncul terapung dengan banyaknya pada hari Sabtu. Allah sudah perintahkan hari Sabtu ini ialah hari beribadat sahaja, maka mereka rancang memasang pukat dan jala pada hari Jumaat dan mengambil ikan-ikan yang dapat ditangkap pada hari Ahad. betapa mereka telah menipu dan mengelat dalam beribadah.

Firman Allah:
Dan tanyakanlah kepada Bani Israil tentang negeri yang terletak di dekat laut ketika mereka melanggar aturan pada hari Sabat, (iaitu) ketika datang kepada mereka ikan-ikan (yang berada di sekitar) mereka terapung-apung di permukaan air, padahal pada hari-hari yang bukan Sabat ikan-ikan itu tidak datang kepada mereka. Demikianlah Kami menguji mereka disebabkan mereka berlaku fasik.
(Al-A'raf 7:163)


dalam peristiwa ini, Bani Israil boleh dibahagikan kepada 3 golongan:

1) Golongan yang ingkar = golongan yang menangkap ikan dengan cara menipu
2) Golongan yang menasihati = golongan yang beribadat kepada Allah dan memberi peringatan kepada golongan yang ingkar
3) Golongan yang tidak ingkar dan tidak menasihati - golongan ini yang mengambil jalan selamat di mana tidak melakukan apa-apa tindakan

dapat dilihat di sini golongan yang kedua telah menjalankan tanggungjawab dakwahnya. maka haruslah kita menjadi golongan yang kedua iaitu golongan yang menasihati.

kemudian banyak diceritakan tentang ISK. permulaannya adalah berkaitan hadis Nabi yang menyatakan manusia ini ibarat logam. baiknya dia ketika di zaman jahil, juga baiknya ketika dia di zaman islam, sekiranya dia faham. logam ini ibarat keistimewaan kita dalam menjalankan dakwah. bagaimana Umar Al-Faruq boleh menjadi logam kepada islam selepas mendapat hidayah. begitu juga dengan kita. keistimewaan ku pasti lain dengan anda semua. bagiku blog ini lah merupakan satu alat dan media untuk ku jalankan dakwah. priority ku adalah blog ini. apakah kelebihan anda? gunakan segala kelebihan yang kita ada untuk jalankan dakwah. tak kira lah dari segi perbuatan atau lisan. juga dinyatakan perbezaan faqihu dan faquhu. di mana fakihu ini ialah orang yang tahu tapi tak faham dan tak amalkan islam, manakala faquhu ialah orang yang tahu, faham dan amalkan islam itu sepenuhnya. contoh yang sangat baik ialah wanita islam pertama yang mati syahid iaitu Sumayyah. Wawa pun ada ceritakan pengalamannya di sekolah agama dulu yang berkaitan dengan faqihu dan faquhu. untuk lebih detail boleh la scroll di post bulan Julai yang bertajuk I.S.K @ Kajang. (afwan, tak reti lagi camne nak link)

sesudah selesai, kami makan bersama. Azian pun datang. takpe, Yan sempat join makan je, pasni Yan plak join usrah keh. ikut Wawa. jazakillah Intan, bawak goreng pisang la, air sedap la. afwan buat akhawat sekalian, hidangan yang sangat simple. ha, Kak Liza, ingat tau anta tu tuk lelaki, anti tuk perempuan. pasni leh betulkan. hihi =)

dalam hujan yang renyai2, selepas solat Maghrib berjemaah di surau, ku dan Kak Liza temankan Intan ke depan main library tuk amik cab balik ke rumah. afwan sangat2, ku rasakan betapa bersalahnya diriku kerana tak memberikan layanan yang secukupnya kepadanya. terpaksalah bersusah payah berjalan kaki. takde kereta nak bawak dan kalau ada pun, takut bawak kereta. hilangkanlah rasa ketakutan ini agar aku dapat menjadi logam yang berguna untuk agamaMu ya Allah. jazakillahu khairan kathira wahai sahabat, hanya Allah dapat membalasnya. sayang semua fillah~

2 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah indahnya nikmat yang Allah kurniakan ini...

sHi said...

alhamdulillah..segala puji bagi Allah sHi panjatkan atas segala nikmat yang diberi.