Friday, June 27, 2008

Donating blood, my very first time.


again..i went to school today. the school launched this programme so called Karnival Kolaboratif 3K. 3K stands for Keselamatan, Kesihatan, dan Kebersihan. Many activities has been done such as recycle campaign, free medical and dental check-up, exhibition about drugs and dengue fever, fire demo, and blood donation.

since masuk UM almost 3 years, berkali-kali kempen derma darah diadakan. ada dianjurkan di kolej 3, kolej 5, kolej 6, kolej 12, di KPS, malah di kolej sHi (kolej 4) sendiri. namun tiada satu pun yang membuatkan sHi tertarik untuk mendermanya. takutt.. well, that's a typical excuse for gurls, perhaps for boys too..=D

but today, history happens. i had challenged myself! dan ternyata, takde mende pun derma darah ni. sakit tu mcm kena gigit semut api je. Saidina Abu Bakar kena bisa kala jengking masa pangku Nabi tido dalam Gua Thur tu lagi sakit. alhamdulillah.. Allah dah hilangkan satu ketakutan sHi hari ini. today its proven, donating blood is not a fear for me.


i became a hero today! moga usahaku yang sedikit ini dpt membantu org2 yg memerlukan terutamanya saudara seIslamku. tangan yang memberi adalah lebih baik dari tangan yang menerima. lets follow the sunnah.

Hadith Nabi:

The upper hand is better than the lower hand, and start with those who are under your care.

while waiting for the VIP came, i read this book given free from Pusat Pungutan Zakat bertajuk Terjemahan dan Huraian Surah Al-Waqiah. alhamdulillah..dah boleh hafal beserta maknanya dari ayat 1 sampai ayat 23. bolehlah praktis baca dlm solat nanti. sedang cuba menghafal ayat seterusnya...

Firman Allah:

[56.1] Apabila berlaku hari kiamat itu,

[56.2] Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.

[56.3] Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).

[56.4] (Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan sebebar-benar goncangan.

[56.5] Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya,

[56.6] Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran,

[56.7] Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang berlainan keadaannya);

[56.8] Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu?

[56.9] Dan puak pihak kiri; - alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu?

[56.10] Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), - yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);

[56.11] Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah),

[56.12] (Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.

[56.13] (Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu;

[56.14] Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian.

[56.15] (Mereka duduk di dalam Syurga itu) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata;

[56.16] Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan.

[56.17] Mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, -

[56.18] Dengan membawa piala-piala minuman dan tekoh-tekoh serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.

[56.19] Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.

[56.20] Dan juga (dibawakan kepada mereka) buah-buahan dari jenis-jenis yang mereka pilih,

[56.21] Serta daging burung dari jenis-jenis yang mereka ingini.

[56.22] Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya,

[56.23] Seperti mutiara yang tersimpan dengan sebaik-baiknya.

(Al-Waqiah 56:1-23)

Pada Hari Kiamat kelak, Allah bahagikan manusia kepada 3 golongan:

1) Golongan al Maymanah (golongan kanan) - bakal menerima balasan syurga dan diserahkan buku catatan amalannya melalui tangan kanan.
2) Golongan al Mash'amah (golongan kiri) - bakal menerima balasan neraka dan diserahkan buku catatan amalannya melalui tangan kiri.
3) Golongan As-Sabiqun (golongan org yg terdahulu) - golongan yang sentiasa berlumba-lumba membuat kebaikan, terdiri daripada para nabi dan rasul, para sahabat, para pejuang Islam, hakim yang adil & jujur, mereka ini didekatkan dan dihampirkan kedudukannya di sisi Allah S.W.T.

semoga kita semua tergolong di dalam Ashabul Maymanah dan bukan dalam Ashabul Mash'amah. sHi, cuba tgk balik last few verses above...Indahnya jannah...sape nak? saya nak! =)

ayah is waiting for bus to balik kampung. smoga usaha dan pengorbanan ayah ini akan membawa kejayaan dan diberkati Allah S.W.T. Ameen. lots of hugs and kisses from us to you.

*i'm not feeling well after went back home..sneezing badly. dah stat nak kena demam nampak gaya nih. i hope this is not the side effect of donating blood..mak ok je takde pape pun. hurm...naaaa~ need to rest and sleep earlier tonite i guess. makan ubat?? ferrous fumarate, folic acid plus panadol and ubat selesema. 4 biji pil kena telan. taknak boley tak.. makkkk... ;(

Allahumma 'afini fi badani, allahumma 'afini fi sam'i, allahumma 'afini fi basori
(Ya Allah, sihatkanlah tubuh badanku, sihatkanlah pendengaranku, sihatkanlah penglihatanku)

2 comments:

Badrul Aini Sha'ari said...

salam perjuangan...

bila mule sekolah demam pun datang lah ye ???

teringat iklan maggi nila baca para terakhir...

semoga disembuhkan Allah...

p/s: silakan copy links di blog ana

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

waalaikumussalam

alhamdulillah..feeling better today, cuma still ada sore throat.
iklan maggi? hurm, which part dlm iklan tu yg sama? huhu...

p/s: yups, syukran ye.