Sunday, June 8, 2008

nod dalam kenangan~


yesterday was the most busiest day for me and my family, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. majlis berlangsung dengan meriah, makanan pun cukup tuk para tetamu yang hadir. Kak salwa asyik dok tgk cincin tunang dia je. she likes it. i like it too~ hehe..i can see her happy face. well, i am so happy for her too. smoga dia akan tabah dan sabar menghadapi dugaan dan cabaran selama 6 bulan dari skrg. insyaAllah...

malam menjelma, sHi nak siap2 membersihkan diri dan solat maghrib, masuk je bilik, hassan bgtau yg Nod dh mati. what? i cant believed it. ingatkan diorg saje main2. bila sHi tgk dlm sangkar, Nod dah keras terbaring dan Nini ada di sebelah dia. inalillahiwainnailaihirajiuun...
ya Allah, begitu cpt Kau ambil nyawa Nod..tanpa dirancang, air mata berderai satu demi satu. sHi pegang dia dan bertambah laju air mata ini mengalir. sHi letakkan dia balik di dalam sangkar dia dan solat maghrib. Hassan pegi buat lubang di belakang rumah dan kebumikan Nod. Di dalam bilik, sHi peluk Nini dan ckp dgn dia " Nini, pas ni Nini sorg je tinggal. Nini sorg je yg main basikal tu, main bola tu, kaco2 sHi mlm2, Nini takyah berebut mkn dgn Nod dah, Nod dah takde nak selerakkan makanan keluar dari bekas tu dah". Hanya Allah sahaja yang tahu betapa sedihnya hati sHi.Hampir 3 bulan sHi bela dia, mandikan dia, bersihkan dia, bg mkn, peluk cium dia, ckp2 dgn dia, marah2 dia...sHi bela dia lagi lama sHi bela Nini.

sHi duduk berkurung di dalam bilik sambil ditemani 2 org anak buah. sHi cite2 pada diorg betapa sHi amat menyayangi Nod dan Nini. sbb ini kali pertama sHi bela binatang sendiri. sHi ingat lagi mlm sebelumnya, kak Faz ada main dgn diorg gak. sHi asyik suka pegang peluk cium Nini je sbb Nini gemuk. Pastu kak Faz ckp, " cian Nod, kurang belaian kasih syg". Kata2 kak Faz tu watkan sHi tersentuh. sHi trus amik dia dan peluk cium dia, main2 dgn dia sekejap. Tak sangka esoknya dia dah tinggalkan sHi dan Nini.

sHi rasa sgt bersalah dgn Nod. dr pg smpai mlm sHi tak sempat nak tgk diorg sbb sibuk sgt kat luar. Pagi tu mmg ada 2 org spupu, Daniel & Danish main2 dgn diorg dlm bilik. sHi suruh Hussin keep an eye on them sbb takut Nini dan Nod terlepas. Mmg lama sgt diorg main2 dgn Nini dan Nod. Hamster ni kan sensitive. tak leh main lama2 sgt dgn diorg, sbb diorg tu kecik. Lagi satu mungkin diorg kesejukan sbb sHi buka aircond the whole day tuk keselesaan sdara yg nak tumpang rehat dlm bilik. smpai terlupa ada makhluk Allah di dalam bilik tu yg sedang kesejukan. mungkin Nini tak rasa sangat sejuknya sbb Nini gem gem (gemuk) tp Nod tu kur kur sgt (kurus). Nod mmg tak byk mkn, asyik suka minum air je. sbb tu dia sgt kurus.

:: daniel & danish ::

Lepas solat Isya', sHi mohon doa pada Allah moga Allah ampunkan dosa sHi terhadap Nod. Sampai hati dah lega dan boleh terima hakikat tu, barulah sHi keluar dan melayan sedara yg dtg dari Kedah dengan mata yg merah. sHi akan jadikan ini sebagai satu pengalaman dan pengajaran.

For all that I have my Lord all that I am, is from You, is for You and to You will return

:: sayang Nod selamanya ::

4 comments:

FaZz said...

Shi...sorry shi terasa bile kak fazz ckp camtu.... tak sengaja....tak sangka plak Nod akan pergi...

sHi sYaHirAH HaNiM said...

no no no..kak fazz yg watkan shi sedar shi kurang bg kasih syg dan tumpuan pd dia..thanks to you.sib baik sempat gak shi ckp2, peluk n cium dia mlm sblum tu kan. :)

Anonymous said...

arwah nod telah pergi
mlm ni buat tahlil
ajak hamster2 laen dtg
kite makan kuaci

sHi sYaHirAH HaNiM iDRiS said...

mamantoiii...=P
* anonymous ni my youngest brother. hihi..