Friday, July 18, 2008

2 stories in 1 day

1) Title: Its hard to change people, so change yourself first!

This morning, i started my Physical Chem lab from 9am till 1.30pm. Its supposed to finish at 12 noon, but i will tell u why we ended up a bit late. tika kami sedang mulakan experiment, seorang lecturer lelaki masuk ke dalam lab. tak pernah lihat wajahnya dan tak pernah belajar dengannya. kami dengarkan briefing dari lecturer muda ini. dari firasatku ketika mendengar gaya beliau memberi nasihat pada bakal-bakal guru dengan kata-katanya, ku sudah dapat agak beliau pasti graduate from overseas, mayb Aussie, fikiranku meneka-neka. setelah hampir 3 jam bertungkus lumus menyiapkan experiment yang memerlukan kami dilute alcohol dan timbang menggunakan Torsion Balance untuk melihat the influence of elongation on surface activity for normal aliphatic alcohol chain, kami bertiga merupakan group yang terakhir keluar dari lab. setiap group perlu menunjukkan graph yang kami plot roughly kepada beliau. ku beranikan suara untuk bertanya padanya, dan memang tepat beliau mendapat degree dari uni di Aussie. ku tak berapa cam sangat universiti mane, tp di south part of Aussie. sememangnya ku nampak yang beliau ingin mengubah mentaliti orang Malaysia, especially orang Melayu yang selalu di "spoon-fed" kan oleh lecturer dan senang mendapat markah dalam exam. Katanya, ketika belajar di sana, memang ramai yang terkandas dan fail dalam exam. No compromise, no "kesian-kesian". Yes, i know how hard overseas students are. Di sini, kami tidak well prepared masuk lab dengan zero knowledge dan datang hanya utk menyiapkan experiment then rushing tuk balik. sedangkan sepatutnya kami perlu at least mendapat satu ilmu baru pada hari itu.

"Saya simpati dengan bakal-bakal cikgu yang ada ini" --> oohh, ku amat terasa sekali, menusuk di kalbu ketika mendengar ayat yang keluar dari mulutnya. malu, sangat2 malu, terasa ingin menutup muka ku di situ juga!

ku sangat setuju dengan usaha beliau yang ingin mengubah attitude + perception orang Melayu di negara tercinta kita ini. cuma mungkin beliau tidak boleh mengubahnya terlalu drastik kerana sudah tentu orang akan sukar menerimanya. Jika kita dah biasa makan nasi, bila suruh makan gandum, memang sukar tuk menerima perubahan itu kan? tp jika dilakukan secara perlahan perubahan itu, kelak kita akan dapat juga menerimanya. Keyword di sini ialah don't do it drastically, do it slowly but constantly. InsyaAllah Dr..usahamu itu baik dan semoga Allah permudahkan. Sungguh ku akui bahawa diriku juga termasuk di dalam golongan yang tidak well prepared ke lab. InsyaAllah akan ku majukan diri ku ini dari hari ke hari. Thanks Dr..i realized my mistakes today. Its hard to change people, so change yourself first, sHi ! :)

Firman Allah:

...Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri...
(Ar-R'ad, 13:11)

2) Title: Siblings night out!

Sesudah azan Maghrib, ku bersiap dengan hati yang berbunga-bunga kerana malam ini buat pertama kalinya dalam sejarah hidup kami berlima berkumpul naik 1 kereta dan hang out + dinner di luar bersama (without mak dan ayah). memang sengaja mak tak pergi sbb nak bagi peluang kami berlima bergumbira bersama. ayah plak as usual 2 minggu sekali akan balik ke kampung tuk melihat kambing-kambing kesayangannya. around 8.30pm, kami ke Mid Val untuk dinner bersama di Nandos. (pilihan adik2 sbb diorg nak biskan duit Kak Salwa =P). sedang kami makan, mulalah peranan kami sebagai kakak untuk menerangkan purpose keluar berlima malam ni.

"Kita semua kena ingat yang kita berlima ialah adik beradik, dulu sekarang dan selamanya. susah senang bersama. sekarang kite berlima akan kuar bersama, nanti dah besar, semua dah kawin, dah ada wife/husband plus anak2, kita tetap akan kuar bersama juga dengan family masing2. " - Kak Syera

" Cuba bayangkan jika sekarang ini ialah ibarat kita berlima shj yang ada, mak ayah dah tiada lagi, so kita bergantung pada sesama kita shj, apapun kite kena tetap bersedia menerima hakikat bhw yang pergi tetap akan pergi, kite kena bergantung pada diri sendri lepas ni, dan tiada mak ayah lagi tuk bergantung harap kelak. so janganlah sekali kali ckp wpun Ah pada mak ayah." - Kak Salwa

"Luqman, amik la Medic tau. Nanti kite leh bukak hospital ke pas ni, leh kerjasama sume adik beradik. Bab-bab mesin, elektrik sume kite dh terer sbb amik Engineering, Kak Salwa plak amik bab account, Kak Syera hang ajar lah bakal-bakal doctor nanti, Hassan lak handle Agro Tech." - Hussin
(kami gelak sakan! =D)

"Boleh boleh..nak amik Medic kena terer pe eh? Aduhh, sume pure science kena power!" - Luqman

"Kak Salwa, tambah air, air kita dah bis, pedas la." - Hassan

Mr Luqman Hakim, Mr Hassan Soleh, Mr Hussin Ali

5 bintang ISMAZ

brothers & sistas 4 eva !

sesudah sampai ke kolej, ku sms mak dan ayah,

Salam buat ayah dan mak tercinta. Alhamdulillah syukur padaNya kerana bagi peluang tuk kami berlima hang out bersama mlm ni. Sgt2 hepi. Jgn risau, kami semua akan menjd anak yg soleh dan solehah. Buat ayah, smoga slamat sampai ke kg. Buat mak, gud nite. Wassalam.

=)

No comments: