Sunday, July 6, 2008

ar-ruhul jadeed, selamat bermujahadah!


im back with ar-ruhul jadeed (new spirit). welcome back to 4th, welcome back to Sc Fac, welcome back to Edu Fac, welcome back to University of Malaya, sHi ! before i enter my college, i had set my mind to be much2 better than before. better in terms in studies by achieving higher results, and most importantly filling my heart with iman + taqwa. because i totally believed with the love letters from Allah S.W.T. those below are my favourite verses that will keep me stronger and tougher whenever i feel upset, down and give up in this new journey of my life.

Firman Allah:

1) Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat balasannya. Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat balasannya.
( Al-Zalzalah 99:7-8)


2) Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
(Al-Insyirah 94:5-6)


3) Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.
(Muhammad 47:7)


4) ...Bagi orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas. Hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.
(Az-Zumar 39:10)


5) Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya...
(Al-Ankabut 29:64)


6) Dan kami turunkan dari Al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman...
(Al-Isra' 17:82)


7) ...Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram.
(Ar-R'ad 13:28)

8) ...Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah hanyalah orang-orang kafir.
(Yusuf 12:87)


9) Dan sungguh, inilah jalanKu yang lurus. Maka ikutilah. Jangan kamu ikuti jalan-jalan lain yang akan mencerai-beraikan kamu dari jalanNya...

(Al-An'am 6:153)

10) Dan janganlah kamu merasa lemah dan jangan pula bersedih hati sebab kamu paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman.
(Ali 'Imran 3:139)

11) ...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
(Al-Baqarah 2:216)


12) Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu.
(Al-Baqarah 2:152)

rite after i arrived my college, satu dugaan yang Allah tetapkan padaku. baru sahaja ku ingin mendaftarkan diri dan mengambil kunci bilik, ku dapat tahu, semua pelajar permohonan rayuan tidak boleh diberi bilik lagi atas sebab-sebab teknikal yang berlaku. ini bermakna ku perlu berkongsi bilik dengan rakanku seramai 3 orang di bilik mereka selama seminggu. tak mengapa, ku terima dugaan itu dengan senang hati. ribuan terima kasih pada Ummu, Aisyah dan Marini kerana sudi menerimaku. sudah ku katakan kepada adik nurul jorden, Selamat Datang Dugaan! sila2, kami terima anda dengan hati yang terbuka. kerana Allah sayang kami! lagipun, kata2 cinta Allah di atas membuatku kuat dan tabah. kan Allah dah ckp, apa yang Dia bagi pada hambaNya itu merupakan apa yang hambaNya mampu pikul. maknanya..sudah tentu ku dapat mengharunginya. sbb tu Allah bagi padaku! so, no worries~

Ya Allah, Kau terangilah hati ku dengan cahaya RabbaniMu yang tak kunjung malap. Kau permudahkan segala urusanku esok hari. Sungguh-sungguh ku berdoa.

selamat bermujahadah kepada sHi & sahabat-sahabat fillah!!! =)


No comments: