Sunday, June 22, 2008

2 walimah


last nite, i accompanied my parents to their daughter's best friend's wedding at Dewan Perdana Felda. my parents need to be so called "wakil penjemput" to their friends, so we went early and solat maghrib at the surau provided. alhamdulillah, thank you Allah, the function was held smoothly and successfully from the beginning till the end. the food was great. its just that i was not comfortable with the surroundings. hurm, lelaki perempuan bukan muhrim, tak kira muda atau tua bersalam-salaman tiada rasa segan silu. yang tidak memakai tudung memang sangat lah banyak. sedang kami menyambut tetamu yg dtg, masih ada lagi lelaki ajnabi yang ingin menyalamku. lekas2 aku menangkupkan kedua2 tgnku di depan dada. mungkin bagi uncle (tuan rumah) dan lelaki itu, aku diibaratkan tidak menghormati mereka, namun ku harap mereka faham, betapa aku mempunyai prinsipku sendiri. terdapat banyak lagi cara untuk aku menunjukkan betapa aku hormati mereka tapi bukan dengan cara bersalaman. sedangkan dengan mak ayah pun aku takut untuk menderhaka, apatah lagi ingin menderhaka kepada perintahNya.. Yang Maha Berkuasa. sHi sangat terkilan. iman hambaMu ini masih lemah, ya Ghafur. daku hanya mampu mencegah kemungkaran yang berlaku dengan menegur mak dan ayah secara baik.

tarian dan nyanyian menemani majlis sepanjang ianya berlangsung, diam-diam hati ku berdoa, Ya Allah, jauhilah diriku ini dari zina mata dan Kau berikanlah petunjuk serta hidayah kepada kami yang berada di dalam dewan ini.

tghari td ada satu lagi walimah yang sHi hadiri iaitu Kak Mas, yang banyak membantu dan menemani sHi sekeluarga ketika berada di Brisbane 3 years ago. sempat juga mak dan sHi mengambil gambar kenangan bersama pengantin. (nak tunjuk kat Kak Salwa sebenarnya) ;)

ucapan ikhlas buat kedua-dua pengantin baru, Kak Suriati & Abg Idris serta Kak Mas & Abg Zul Alwi:

"Barakallahu lakuma, wa barak 'alaikuma wa jam'a bainakuma fil khair, wa razaqakuma zurriyatan tayyibatan tanfa'ul islam wal muslimin"

Maksudnya:

"Semoga Allah membarakahi kalian dan melimpahkan barakah kepada kalian, dan mengumpulkan kalian dalam kebaikan, serta mengurniakan kalian zuriat yang memberi manfaat kepada islam dan muslimin keseluruhannya"

Semoga rumahtangga kalian sakinah, mawaddah wa rahmah.
itulah sebaik-baik ucapan dan doa bagi pasangan yang baru berkahwin.
Selamat pengantin baru :)

Hadis Nabi:

Rahsiakan pertunangan umumkan perkahwinan


* Abg Hazriq (abg homeroom di mrsm bp dulu) sudah berlepas ke Mekah untuk menunaikan umrah. Selamat beribadah diucapkan, semoga selamat pergi dan selamat pulang ke tanah air. Ameen.

5 comments:

Anonymous said...

shi...
act. it's hard to make people realize bout it.. 'salam antara lelaki-perempuan yg bkn ajnabi haram...'
they w0n't admit it was wrong...
takes time..pray dat they'll realize one day...
bia la org nak kata impolite, even kolot c0z x nak salam, we still hv our dignity...our pride..rite?
Allah kn0ws better... =)

-lia-

Anonymous said...

terdapat pelbagai pendapat ulama terkini tntg permasalahan bersalaman diantara lelaki dan perempuan..al-Qardawi ada beberapa penegasan tntg hal ini diantaranya, harus sekiranya tidak disertai dgn syahwat serta fitnah, dan haram dgn syahwat..dan membataskan pd kaum kerabat dan keluarga yg mempunyai hub yg kuat adalah harus..sekiranya jika dihulurkan tangan terlebih dahulu untuk bersalaman, bolehlah ia bersalam..(menjaga maruah dan harga diri org tersebut)..rujuk buku2 tntg masalah fekah k..

sHi said...

buat lia: yups lia..totally agree with u. we have our own dignity and pride. biarlah org nak kata kite apa pun kan. as long as we do the rite thing. i luv u so much much fillah lia. syukran. =) ~

buat amarasyraf: maaf. mmg banyak nak dihuraikan kalo nak bincang pasal bab2 fikah ni. saya terima segala pendapat ulama yg dinyatakan tp bagi saya, saya mempunyai prinsip saya sendiri dan saya takkan sekali2 melanggarnya. mungkin boleh, harus dan sebagainya, tp adalah lebih baik saya mengelaknya. :)

Anonymous said...

Ok..hanya memberi ilmu yg sedikit utk dikongsi bersama.jgn sampai prinsip berlanggar dgn Agama ya..kena selari tau..
"Ulama sebagai penerang kepada Hadis, Hadis penerang kepada al-Quran"

sHi said...

jzkk!